Astrid Lindgren-gudstjänst i Umeå

På söndag är det Böleängskyrkans tur att fira Astrid Lindgren-gudstjänst, den fjärde i Tegs församling och även nu lär det bli fullsatt, berättar Svenska Kyrkans tidning Spira. De som vill, kommer som figurer  ur Astrid Lindgrens sagor. Barngrupperna har övat sångerna: Jag är fattig bonddräng och Mio min Mio är några av de som skrivits in i gudstjänstagendorna.

– Tanken bakom är att foga ihop det människor faktiskt känner igen sig i, med det som händer här i kyrkan, mässan. I mellanpratet öppnar vi dörrar mellan det vardagliga och det kyrkliga och drar in vardagslivet i kyrkan och kyrkan tillbaka i vardagen, säger församlingspedagog Kerstin Olofsson.

Alla åldrar är inbjudna och Ängskören medverkar tillsammans med församlingens musiker Richard Öberg. Barnen kommer att duka altaret inför mässan.