Lokala julkampanjer i Svenska Kyrkan

Välkommen in i värmen i Örebro och Strålande Jul i Skövde. På flera håll inom Svenska Kyrkan tar församlingar fasta på att budskap och relationer förstärks när man går från det allmänna och något avlägsna till det lokala och nära tilltalet. Så gör man till exempel i Skövde och i Örebro. Och på så sätt förstärker man och bidrar till den stora insamlingen från Advent till Trettondagen som pågår i hela Svenska Kyrkan under det nya namnet Hela Världen (Det som förut var Svenska Kyrkans Mission). ”Nu tändas tusen juleljus” är det nationella temat i år för hela Svenska Kyrkan.

Församlingarna i Skövde samlar sig kring temat Strålande Jul. För julen är verkligen en strålande idé. Prästen Karin Långström Vinge skriver så här i församlingarnas gemensamma tidning som delats ut till alla hem i Skövde:

Prova att låta ditt ansikte lysa mot någon annans ansikte – och se hur du får stjärnglänsande blickar tillbaka! Monstervärlden kommer inte att förvandlas till mönstervärld förrän Gud skapar en ny himmel och en ny jord, men till dess har vi uppdraget att vara Guds händer, Guds fötter, Guds öron och ögon på jorden. Helt enkelt – vi behöver hjälpas åt att låta julen stråla. Har du tänkt ljuset? (Hela Karins text på hennes blogg

Församlingarna i Skövde har under året som gått uppmärksammat att hela 2010 haft bön som tema i Svenska Kyrkan. Det har funnits en särskild bänk för bön och tankar i Sankt Johannes kyrka och det har arrangerats pilgrimsvandringar i somras med mycket bön. Och så har man samlat skövdebornas böner till en bok som fått titeln En kraft som vill bära. Den finns nu till försäljning i församlingarna.

Välkommen in i värmen! säger församlingarna i Örebro. Här syns och hörs kampanjen som mest från Andra söndagen i Advent 5 december. Då finns Svenska Kyrkan med som en av värdarna på Sveriges största utomhuskonsert – O, Helga Natt, mitt på Stortorget med Sankt Nicolai kyrka som fond. Under konserten finns medarbetarna från församlingarna på plats för att möta de som kommer för att sjunga in julen och lyssna på musik och sång. Tillägg 16 december: 6000 muggar med varm chocklad gick det åt den här söndagen och nästan lika många tygkassar med ikonbild på. Läs mer och se bilder här.

Örebroarna kommer också att inbjudas till ljus och värme i biomörkret under hela december, då församlingarna visar reklamfilm. På församlingarnas gemensamma webbplats finns pysselhjälp med julbudskap. Vill du göra din egen ängel? Mall och enkla instruktioner finns på webbplatsen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,