Sollentuna: En julbok och en CD till alla hem i församlingen

Kyrkporten heter Sollentunas församlings tidning sedan många år. En jämförelsevis påkostad församlingstidning med en stor upplaga i en stor församling. Nu i advent konverterades Kyrkporten till en Julbok och med den en CD där församlingens körer sjunger julens sånger. Hela paketet har delats ut som en julgåva till alla hem i Sollentuna.

Julboken innehåller bland annat julevangeliet, artiklar om julen – dess uppkomst och historia – en saga om Helga Hund av Lars Collmar, korsord, recept och böner som hör julen till.
Församlingens kyrkoherde Anders Roos berättar Sollentuna församling inspirerades av en motion till Svenska Kyrkans kyrkomöte om en julbok till alla hem i hela Sverige. Den motionen sa kyrkomötets majoritet nej till.
En annan julbok har bloggen Livet i Svenska Kyrkan berättat om, den som församlingarna i Skövde gjort tillsammans: en bok med böner insamlade i församlingarna. Den fick titeln En kraft som vill bära
Följ länken till en hela Julboken från Sollentuna församling som en PDF