Kristinehamn: Skärgårdskapellet

Metodistkapell byggt 1895, stod tidigare vid Värmlands Säby, invid torpet Lötmossen. 2005 påbörjades nedmontering och hela kapellet flyttades i delar till sin nuvarande plats intill Svenska kyrkans sommarhem vid Picassoudden i Kristinehamn.

Hela arbetet utfördes av föreningen Skärgårdskapellet.  Och så återinvigdes kapellet av biskop Esbjörn 20 juni 2010.

Kapellet som ligger i Kristinehamns församling har en egen webbplats med text och många bilder om historien, arbetet och invigningen.

Drivande kraft i detta ideella projekt har varit diakonen Pelle Svedberg. Och det är han som hållit Livet i Svenska Kyrkan informerad om de olika händelserna i projektet. Nu flyttar Pelle till Örebro och Mikaels församling. Undrar just vad han kommer att hitta på där?