Digitala församlingstidningar

Nästan alla församlingar i Svenska Kyrkan har en egen tidning eller gör en tidning med andra församlingar i samma pastorat eller på samma ort. Det händer att församlingar publicerar tidningen som pdf på församlingswebben. Det är ovanligt att församlingar använder artiklarna på papper och gör dem tillgängliga för fler som vanliga webbsidor.

Några församlingar använder Issuu.com för att deras tidning ska finnas bläddringsbar på nätet. Kan man leva med annonser är tjänsten gratis och vill man slippa andras annonser och dessutom få statistik, då finns en betalversion.

Så gör församlingarna i Veckholms pastorat med sin tidning Kyrkobrevet och så gör församlingarna på Södermalm med sin gemensamma Himmel & Jord (mycket mer användarvänligt än de pdf:er man länkar till på sin gemensamma webbplats. Varför?)

Skulle inte Svenska Kyrkans eget tidningshus Berling Media kunna erbjuda sig att samla alla församlingars tidningar och alla andra tidningar inom Svenska Kyrkan digitalt på ett ställe? Bläddringsbart och sökbart.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,