Dopfest med dopänglar och dophjärtan i dopträdet

När Söderbärke församling nyligen bjöd till dopfest för de 30 barn som döptes i församlingen under 2010, då kom varannan unge med sina föräldrar, berättar Dalademokraten.

– Det är ett ypperligt tillfälle för familjerna att träffas och umgås och utbyta erfarenheter, berättar församlingens diakon Marie Åberg-Persson.  Samtidigt får hon med församlingen möjlighet att berätta om de verksamheter som erbjuds barnen och deras familjer.
– Många av de som är här idag är redan med i ”Pyttisarna” där föräldrar och barn i åldern 0-6 år träffas.
Från förskoleklass till år 3 har församlingen teater och sångverksamhet.

Dopfesten I Söderbärke kyrka börjar med en kort andakt. I kyrkan finns ett dopträd med hjärtan som bär barnens namn. Dessa delades nu ut tillsammans med en nalle och på trädet gavs plats för nya namnhjärtan att fylla på. Sen blir det festligt fika i församlingshemmet.
För Dalademokraten berättar Anna Österberg från Smedjebacken att hon nu bor med familjen i Fagersta men när sonen Melvin skulle döpas gjordes det i Söderbärke kyrka. Det är jättetrevligt hela den här grejen och att träffa andra barn, säger hon till tidningen.
I en annan del av landet samlas också barn döpta det senaste året. Helsingborgs Dagblad skriver om församlingen i Höganäs där barnen kommer till kyrkan nu på Kyndelsmässodagen. Alla barn som döpts under senaste året har bjudits in att hämta sina dopänglar som hängt i dopträdet sedan dopdagen. Kyndelsmässodagen är av tradition en dopåminnelsedag och därför ber man särskilt för årets dopbarn. En massa barn och ungdomar medverkar i gudstjänsten. Juniorerna och Kyrkans Unga läser texter och leder processionen.