När biskopen kommer på visit

Visit är en påhälsning, en uppvaktning. Visitation är mer av en besiktning, en noggrann undersökning.

Barnen på dagis kan den här: Staren kommer på visit. Maskens mamma ropar: Smit!

Man kan undra vad det ropas i församlingar när biskopen kommer för att göra sin visitation – sitt besök för att besiktiga församlingen. För ett sätt för en biskop att sköta sitt uppdrag är att just visitera församlingarna inom stiftet. Ett annat är att leda domkapitlet, som till dels är en kyrklig domstol. En biskop kan ge kontraktsprosten uppdraget att i biskopens ställe genomföra en visitation. Både biskopar och församlingarna ser säkert visitationens värde också som ett inspirationstillfälle. Och biskopen kan fungera som en dörröppnare till möten med människor på platser och i sammanhang som församlingen inte varje vecka är i kontakt med. Med biskopen i församlingen finns en anledning att arrangera möten och föra samtal, som inte riktigt blivit av och ändå kan få en bra fortsättning.

Biskopens uppgifter sammanfattas i Svenska Kyrkans egen lagbok, kyrkoordningen. Här står i sju punkter vad en biskop har för ansvar och vad en biskop ska göra:

1. förkunna evangelium i ord och handling,
2. ha ansvar för att evangelium förkunnas rent och klart och för att sakramenten förvaltas enligt kyrkans bekännelse och ordning,
3. svara för ledning och tillsyn,
4. vårda och värna kyrkans enhet,
5. viga präster och diakoner,
6. kalla präster och diakoner till överläggningar, samt
7. i övrigt fullgöra biskopens uppgifter enligt kyrkoordningen.

Biskoparna i i Svenska Kyrkan genomför visitationerna på olika sätt. I Strängnäs stift har visitationerna
lagts in i en modell med andra moment, så att stiftsledningen och församlingens ledning möts minst en gång om året. Med Strängnäsmodellen bildas en 12-årscykel. Förutom biskopsvisitationer och kontraktsprostvisitationer möts man till Strängnäsvisiter på stiftskansliet och en av medarbetarna vid stiftskansliet besöker församlingen varje år.

Den här veckan visiterar Lunds stifts biskop Antje ett kontrakt inom Blekinge-delen av stiftet. Det är Listers och Bräkne kontrakt som får besök av biskopen och hennes medarbetare. Kontraktet omfattar de tre kommunerna Karlshamn, Olofström och Sölvesborg. Med start på onsdag 30 mars 2011 och under fyra dagar är det många programpunkter, gudstjänster, samtal och möten som ska genomföras. Det är bestämt att biskopens visitation ska ha ett tema: Energi

– Energi är ett fysikaliskt begrepp av stor betydelse, säger biskopen. Energitillförsel och energianvändning påverkar livet i stort som smått. I västra Blekinge finns energikrävande industrier och energialstrande vindkraft.
– Men energi är också ett andligt begrepp, fortsätter biskopen. Kyrka och gudstjänst är energikällor av stora mått – ett flöde från Gud. Guds skaparkraft möter oss också i den energi vi hämtar ur mötet med naturen.

I visitationen ingår besök hos fotbollsklubben Mjällby, Nordenbergsskolan i Olofström, Karlshamn Kraft och Sölvesborgs kommun. Biskopen kommer också att delta i ett öppet panelsamtal med landshövding Gunvor Engström och andra medverkande.

Ur programmet: Onsdagen den 30 mars kl. 17.30 inleds visitationen med en mässa i S:t Nicolai kyrka i Sölvesborg. Fredagen den 1 april kl. 17.00 ges tillfälle att möta biskopen på after work på Harrys pub i Karlshamn. Lördagen den 2 april kl. 14.00 Lovsångsmässa kl. 16.00 i Carl Gustafs kyrka i Karlshamn.
Pressmeddelande om biskop Antjes visitation

Visitationen, som kan hålla på en eller flera dagar, avslutas med gudstjänst och med biskopens visitationstal. När biskop Ragnar i Uppsala stift visiterade Forsa Högs församling tidigare för en vecka sedan sa han så här:

Det är viktigt att vi signalerar att kristen tro inte förmedlar svart och vitt, innanför och utanför, utan handlar om växt, kamp, brottning, frågor och tvivel likaväl som förtröstan, förlåtelse och tillit. Möjligheterna till samtal behöver prioriteras. Arbeta också aktivt med strategier och visioner för att få fler delaktiga. Hur vi kommunicerar med varandra och omvärlden är av stor betydelse. Vi har också en bred kontaktyta genom de kyrkliga handlingarna och dessa är viktiga att vårda. I livets avgörande skeenden finns många naturliga mötesplatser.

Och han avslutade talet:

Jag vill tacka för samtal, gästfrihet och gemenskap under visitationen. Framför allt finns anledning att tacka Gud för att ni finns och allt gott som utförs i denna församling.

Ordet Visitationstal ger fler än 600 googleträffar och ger många länkar till biskopars tal som webbsidor eller pdf:er. Talen är ofta utförliga beskrivningar av församlingarna och deras verksamhet, tillsammans med biskopens analys, rekommendationer och uppmaningar.

Uppdatering 29 mars 2011 Den här veckan är även Svenska Kyrkans ärkebiskop Anders ute i en församling på visitation. Han gästar Vaksala församling i Uppsala. Ärkebiskopen kommer  att tillsammans med en grupp från församlingen besöka det stora köptemplet Gränby Centrum. I besöket ingår ett samtal om Vaksala församlings möjligheter att på ett mer påtagligt sätt finnas till för Gränby Centrums anställda och besökare.

Uppdatering 30 mars 2011: Biskop Antje gästbloggar om visitationen i tidningen Sydöstran.

Hur var det senast när din församling tog emot en biskop för visitation? När kommer biskopen till din församling nästa gång? Skriv gärna en kommentar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,