Nätverket med 250 medlemmar – på väg mot det första tusendet

Livet i Svenska Kyrkan är namnet på den här bloggen, som vill spegla levande församlingsliv runt om i Svenska Kyrkan. Det finns så många medlemmar som tar sitt dop på allvar och lever som kyrkokristna och församlingsbyggare. Det finns så mycket gott arbete, mycket mer än vad massmedier och webbsidor av sig själva ger en bild av.

Livet i Svenska Kyrkan är också ett digital nätverk, en mötesplats för delande. Medlemskap i nätverket är öppet och helt utan kostnad. Redan har fler än 250 människor anslutit sig och under hösten är målet att nå det första tusendet.

Nätverket Livet i Svenska Kyrkan har en första sida som ger de dagliga nyhetsrubrikerna om Svenska Kyrkan, inlänkade från Kyrkans Tidning, svenska massmedier och bloggar. På första sidan visas också medlemmarnas senaste korta statusinlägg och deras längre bloggposter. För utan en egen blogg kan alla medlemmar helt fritt blogga och bli publicerade där.

Medlemmar bidrar också med foton från livet i församlingen, på människor och från händelser i Svenska Kyrkan. Den som har en video kan länka till den, så att den visas i nätverket. Närmare 90 videor finns redan i biblioteket. Sökbara på ämnesord. Ja, alla inlägg och allt annat innehåll i nätverket är enkelt sökbart. De senaste inläggen i den blogg du nu läser visas på nätverket.

Nätverket Livet i Svenska Kyrkan har en kalender, öppen för publicering av mindre och större händelser i Svenska Kyrkan och där Svenska kyrkans församlingar, stift och rörelser är delaktiga. Frågan är om det finns någon annan kalender som ger en mer översiktlig bild av vad som händer och sker inom Svenska Kyrkan den närmaste tiden? Och medlemmarna kan använda kalendern för att bjuda in människor och kalla till möten. De som får en inbjudan svarar och värd/värdinna för mötet kan se vilka som tackat ja och tänker delta.

Alla medlemmar kan starta egna samtal eller debatter om de frågor de själva väljer. Och delta med inlägg och kommentarer längs de diskussionstrådar som andra medlemmar redan dragit igång.

Varje medlem har ett eget ”kryp in” i nätverket. Härifrån kan var och en ta emot och skicka personliga meddelande till andra medlemmar. Och göra anpassningar av nätverkets utseende.

Nätverkets funktioner liknar på flera sätt Facebook. Det finns Gilla-knappar och det är lätt att skicka vidare en länk för att tipsa en vän eller kollega om det man finner läsvärt och vill dela med sig av. Liksom i Facebook går det i Nätverket Livet i Svenska Kyrkan att starta grupper, både helt öppna och sådana begränsning till dem som anslutit sig.

Syftet med Nätverket Livet i Svenska Kyrkan är i grunden detsamma som för bloggen du nu läser. Nätverket har de tjänster som underlättar interaktion och engagemang. Under fria och förtroendefulla former delar alla medlemmar med sig. Den som skriver är också den som publicerar. Samma sak med bilder och andra bidrag till det gemensamma innehållet.

Sök upp Nätverket Livet i Svenska Kyrkan idag och ströva runt på avdelningar och sidor. Följ länken – och du är där på ett klick