Bara med barn blir det församling på riktigt

Gå i mässan tillsammans med dina barn, uppmanar Lina Beutler andra barnföräldrar. Tidigare i veckan googlade hon på meningen ”gå i kyrkan med barn”.

– Sökningen toppades med sajten uturkyrkan.se, berättar hon i en Facebook-grupp.

Så hon skrev en artikel i affekt till församlingens webbsida, till Märsta församling, där hon är informatör. Generöst erbjöd hon andra att länka, sno fritt eller skriv eget i samma anda. Med den här bloggposten tar jag fasta på Linas erbjudande. Både för att hon skriver om en viktig sak, livsviktig för en kristen församling i Svenska Kyrkan eller någon annanstans, och för att hennes erbjudande om delande utan krav på att få är grejen med sociala medier, som Facebook, Familjeliv, webbplatser med kommentarfält och diskussionsforum osv.

Bara med barn blir det en riktig församling. Inte därför att ungdomar, vuxna och äldre är mindre människovärda, men för att att Jesus säger det och visar det. Evangelierna berättar om det, apostlarna skriver om det i sina brev, kristna förebilder genom tiderna bekräftar det.

Markus berättar om hur Jesus klipper av en pinsam debatt mellan lärjungarna om vem av dem som som står högst i rang. Han vänder upp och ned på begreppen och ställer barnet i centrum. Och han gör det inte bara i ord, utan också i handling. Sittande kallar han ett barn till sig och ställer henne tätt intill sig. Nu är de på ögonhöjd och de ser båda upp på lärjungarna. Karlarna, avbrutna i sitt debatterande, står där med hängande armar och gapande munnar. Samme Markus skriver i sitt evangelium om hur Jesus tillrättavisar sina lärjungar när de ställer sig i vägen för föräldrar som kommer med sina barn till Jesus.

På söndag är det gudstjänst för Stora och Små i Edsbergskyrkan i Sollentuna församling, norr om Stockholm. Prästen Kjell och hans mindre och mer skära kollega grisprästen hälsar barn och föräldrar välkomna i en video. Se den här Två präster i Edsbergskyrkan och en är grisskär I en annan del av samma församling, blir Turebergskyrkan Barnens katedral med dockorna Cordelia och Kevin.

För att församlingen ska bli hel och behålla sin helhet krävs gott om plats för barnen och för barnet i varje vuxen. Så många vuxna har dåliga erfarenheter av att ”komma ut” som barn. Inte konstigt alls att det som Jesus kallar på när han kallar varje människa och en hel mänsklighet sitter så långt inne. Det måste till en ändring.

På söndag firar alla församlingar i Svenska Kyrkan gudstjänst. Det är barnens rätt att ta plats i kyrkorummet.

– Var envis, uppmanar Lisa Beutler andra barnföräldrar. Och hon skriver: Gå i kyrkan ofta och ge inte upp om det inte skulle funka någon gång. Jämför med att bada med barnen i simhallen, gå på bio eller åka på långresor. Barn har bra dagar och dåliga dagar, precis som föräldrar. Ibland känner de helt enkelt inte för att göra det ena eller det andra.

Ja, var envis för dina barns skull och din egen. Om det behövs: ge dem som förberett och leder gudstjänsten en chans att förklara sig om det inte blir bra. Då ger du också dessa församlingsmedarbetare en chans till en nödvändig reflektion.

Använd gärna kommentarfältet under bloggposten för att berätta om hur du som barn fick plats i din församling och hur de ger dina och andras barn plats idag, mitt i din församling och i den kyrka där du firar din gudstjänst. Bjud gärna på länkar till webbsidor där det finns mer av läsning som ger inspiration och framtidshopp.

”Vem är störst? 33De kom till Kafarnaum. Och när han var hemma igen frågade han dem: ”Vad var det ni talade om på vägen?” 34De teg, för på vägen hade de tvistat om vem av dem som var den störste. 35Han satte sig ner, kallade på de tolv och sade: ”Om någon vill vara den främste måste han bli den ringaste av alla och allas tjänare.” 36Så tog han ett barn och ställde det framför dem, lade armen om det och sade: 37″Den som tar emot ett sådant barn i mitt namn, han tar emot mig. Och den som tar emot mig, han tar inte emot mig utan den som har sänt mig.”

”Jesus och barnen1 3Folk kom till honom med barn för att han skulle röra vid dem. Men lärjungarna visade bort dem. 14När Jesus såg det blev han förargad och sade: ”Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de. 15Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.” 16Och han tog dem i famnen, lade händerna på dem och välsignade dem.”