Kyrkor, kyrkor… massor med kyrkor!

Wow! Så många kyrkor vi har i Eslövs pastorat och jag har nu varit runt i dem alla!

Små kyrkor, stora kyrkor, gamla, nyare, pråliga, enkla, slottskyrkor, stadskyrka, landskyrkor, vita, teglade, höga, låga, mysiga, kalla, varma… Sjutton stycken om man räknar med Ljusets kapell  och jag blev mer och mer fascinerad ju fler vi besökte.

Det är ju faktiskt så att på vissa ställen är det bara som att det har satts dit en kyrka mitt ute i ingenstans. Och lite undrar man med nutidens bilburenhet och lätthet att förflytta sig hur byggherrarna tänkte där och då. Hur kom det sig att de byggde en kyrka just där? Så många folk bodde det ju inte runtomkring på den tiden så att det behövdes en kyrka som rymde 200 människor, eller? Eller varför det byggdes två – tre kyrkor med bara någon kilometers avstånd?

Kyrka – vad innebär det egentligen? På wikipedia står det: En kyrka eller kyrkobyggnad är en byggnad avsedd för kristen gudstjänst och religiösa studier. Ordet kommer av grekiska kyriakon, ”det som hör Herren till”, underförstått ”Herrens hus”.                      Ett rum för att fira gudstjänst med andra, ett rum att möta Gud? För mig innebär det att dela tron och ett stycke liv, glädje och sorg. Det är ett andrum där jag kan få stanna till, möta Gud tillsammans med andra. En plats att få vara i bön och lovsång. Hur kyrkan ser ut helt konkret är nog inte så viktigt för mig utan det är nog mer atmosfären och känslan av helighet som har betydelse. Själva kyrkorummet eller själva kyrkobyggnaden bildar för mig en gemensam plats att vara, där vi kan ge uttryck för den tro vi har.

En sak är i alla fall samma, oavsett hur många kyrkor jag besökt, så hittar jag korset i fokus där vi kan rikta blicken mot Jesus! Det är häftigt!

20141111_093822Pentax Digital Camerakyrka4

kyrka5kyrka2kyrka1

Kyrkorna på bild är: S:t Petri, Klippan, Perstorps kyrka, Bykyrkan i Taizé, kapell i Ubbalt, Vittsjö, Katedralen i Erfurt, Herdarnas äng i Palestina/Israel

En kommentar

Renée säger
25 augusti 2015 – 06:44

Många kyrkor är det. Och om du räknar med Ljusets kapell blir det dessutom 18 stycken!

mellantummenochpekfingret svarar
26 augusti 2024 – 11:15

Viken är det mer då? Jag som kollade pastoratsindelningen från stiftet.:)