Hur är den perfekta världen?

Den frågan ställde jag lågstadiebarn idag när jag iklädd mitt alias ”Vaktmästar Berit” besökte skolan på deras FN-dag.

Jag älskar när skolan hör av sig och undrar om vi som kyrka har något vi kan bidra med. Det är så gott att ha det samarbetet och öppenheten emellan. När jag får sådana förfrågningar så sätter det igång i mitt huvud och jag funderar hur jag kan lägga upp det på bästa sätt. Ett sätt där jag får förhålla mig till läroplanen men också visa på tro och religion, något som är självklart för mig.

Jag visste att jag ville ta fram min vaktmästarroll och att jag ville prata om artiklarna 13-15, där ”varje barns rätt till yttrandefrihet, religionsfrihet och föreningsfrihet ska accepteras”. Vaktmästar Berit har sin superdator hon hittar allt möjligt på så även att FN fyller 70 år imorgon lördag. Men vad står FN för? Vaktmästar Berit fick ta hjälp av sin dator och kunde läsa massor som vi inte förstod någonting av men med barnens hjälp kom vi på att FN står för att förena länder så inga krig bryter ut och alla människor får ha det bra.

Barn är bra! De har många kloka tankar och här kommer en del av de svar jag fick när jag frågade hur den perfekta världen är:

Inga krig, familjen och vänner finns, många människor, varmt, fullt av godis ska det vara plus pizza och hamburgare. De flesta kom fram till att mat är bra, gratis sådan. Egentligen skulle det helst vara gratis överallt, i alla affärer. Tänk ett land utan pengar! Wow! Går nästan inte att föreställa sig. Kan du? Vapen skulle inte finnas…men tyckte någon, då kan vi inte jaga så vi får kött?! Och skära kött eller frukt behöver vi knivar till! Vapen att använda för att kriga, det var det som menades…Skola ville de flesta ha så man kunde lära sig saker. En kille kom på den bra idén att redan när vi föddes skulle vi kunna skriva, läsa och räkna. Vatten var viktigt, rent vatten! Lek och roliga ställen. Alla skulle vara snälla och inte vara dumma mot varandra. Och gjorde du något elakt skulle du kunna säga förlåt.

Det kom massor av bra tankar där vaktmästar Berit undrade om det fanns något sådant land redan? Kanske Kina, Syrien, Grekland, Nepal, Rumänien, USA? Så enkelt var det inte, överallt över hela vår jord händer det saker. Saker som är goda men också onda. Vaktmästar Berit bestämde sig för att stanna hemma, i Sverige, för här får vi i alla fall tänka som vi vill (inte göra som vi vill!), ha en tro och gå i den kyrkan vi vill, få en utbildning, gå i naturen, ha ett hem och mat och förhoppningsvis känna en gemenskap med både människor från den egna kulturen och andras, eller? Jag vill tro att det är så i alla fall…

Efter allt som varit de senaste dagarna vet jag inte? Det känns som en del har tappat vad mänskliga rättigheter betyder och vad vi då har för skyldigheter gentemot varandra. Jag har länge varit medveten om att den perfekta världen inte finns, inte här i Sverige eller någon annanstans på vår jord. Det vet vi alla! Men om vi tillsammans försöker tänka att göra den lite bättre för någon annan än att den just ska vara som jag vill ha den så borde den ändå bli hyfsad. Att sätta någon annan före sig själv borde vara bra att också lära sig!

teater17