Lyft blicken

2015-05-31 13.30.14

Var på musikgudstjänst under annandagen i Tyringe kyrka. Det är en härlig gudstjänst där hela kyrkan sjunger och är med i psalmer och blandade julsånger. Jag som egentligen saknar att sjunga i kör väldigt mycket får passa på. Men oavsett alla julsånger och psalmer den här kvällen var predikan det jag tog mest till mig. Tack Calle för det!

Lyft blicken! Det är några av orden jag bär med mig!

I dagen samhälle är det ofta vi håller våra huvuden nedsänkta, inte i bön utan till vår mobil där hela vårt liv finns. Det är där vi uppdateras om andras lycka och olycka. Skvaller skickas mellan alla chattar och vi kan gotta oss eller förfära oss över hur vår värld ser ut. Även om hela världen kan tyckas finnas i den lilla apparaten stänger vi mer och mer världen ute. Vi lever i vår lilla bubbla och ser sådant vi vill se och har kontakt med dem vi vill ha kontakt med. Vi lägger ut sådant så vi själva kan befinna oss i centrum av vår egen verklighetsuppfattning en stund. Selfies är mer regel än undantag vilket bringar mig än mer i centrum än i bakgrunden. För vem vill vara bakom något?

Hur vore det om vi nu 2016 lyfte blicken en aning. Då för att se andra människor och deras behov. Att vi själva ställer oss lite bakom och gör något för andra. Rent reellt, pratar, bemöter och ser någon annan än oss själva. Vi lever inte i vår egen bubbla utan det finns väldigt många runt omkring. Vilken värld! Tänk på andra innan dig själv!

Lyft blicken också ett snäpp till, sa Calle. Fäst blicken på Gud! Ja, det skulle också behövas, långt mer än vad vi gör, tror jag. Låta den Gud vi tror på finnas nära och leda oss, ge kraft och vara med i det livet vi har. Vara med precis där, där vi gör något för någon annan.

Vi lyfte blicken snäppet extra under annandagens musikgudstjänst. Vi lyfte blicken och  sjöng psalm 703 ”Ropa till Gud”. Sången blev menat vartenda ord, att låta Gud vara en av oss.

Psalm 703:                                                                                                                     Min Jesus, min Herre, Gud det finns ingen som Du.
Min lovsång jag ger till Dig mer och mer förundrad av din kärleks djup.

Du tröstar, Du skyddar styrker den vaklandes steg.
Forma min dag, mitt liv och mitt jag. För alltid vill jag tillbe Dig.

Ropa till Gud över hela vår jord stiger en hyllning, en hymn utan ord.
Berg faller ner, havets vågor bryts när dom hör Herrens namn.
Din kärlek och glädje nu fyller min själ. Min sång går till Honom som gjort allting väl.
Inget kan mätas med löftet jag har i Dig!

Glöm inte lyfta blicken både rakt fram och uppåt under 2016!