Vad gör du?

Ja, vad gör jag egentligen? Jag fick frågan från en väns dotter om vad jag egentligen gör under dagarna som församlingspedagog. Alla ungdomar som jag jobbar med går ju i skolan då?

Så är det ju, speciellt jag som har min mesta inriktning på konfirmander och ungdomar. Därför blir det en del eftermiddagstider och kvällar som jag lägger på just verksamheten, och helger givetvis. Fast det finns faktiskt en hel del att göra under dagtid också!

Det är då jag ägnar mig åt att ta ut ledig tid från kvällar och helger… Nä, skämt åsido. Jag kan ägna en stor del av min dagtid till att vara ute på skolor, dels genom lektioner eller finnas på plats för samtal eller rast träffar. Lektioner med symboljakt, änglaprat och värdegrund är något vi i mitt pastorat erbjuder bl.a. Det beror på skolan till stor del. Vi finns gärna där men vill ha en inbjudan att det är okej! De flesta lärare jag möter är positiva, det kan vara rektorerna som är lite restriktiva. Så är min upplevelse i alla fall.

Under dagtid har jag också möjlighet att planera upp och förbereda för konfirmand och ungdomsarbetet tillsammans med mina kollegor. Det är en rätt stor ”apparat” att rodda runt konfirmandarbetet med rätt många grupper. Det är mer praktiskt fix än man kanske tror. Det gäller ju att vara ute i god tid också om man önskar boka in speciella saker.

Vad gör jag mer? Håller mig uppdaterad och är iväg på utbildningar eller besök. Som kyrka tänker jag att det är viktigt att leva i det samhälle som omger oss. Skapa kontakter och göra kyrkan känd. Att vi finns som en aktör med ett gott budskap som gäller alla.

Jag älskar att möta alla olika åldrar egentligen. Och hade önskat att det fanns mer överbryggande arbete där unga och äldre möttes och delade liv och erfarenheter. Jag har möjlighet att delta i sopplunchen under onsdagar. Där håller jag ibland andakter med tankar utifrån mig själv. Ofta använder jag mig vid de tillfällena av söndagens text men ibland tar jag något helt annat. Det är en förmån att få vara en del av.

Sen kommer planeringar med hela arbetslaget, tidrapporter och schema in…. Kanske inte det roligaste alltid men viktigt ändå. Jag behöver möta dem jag arbetar med och utbyta erfarenheter och tankar. Idag på vår personalträff hade vi ett djupare samtal som jag hade fått uppdrag att förbereda för. Vi som arbetar i kyrkan är väldigt duktiga på att ge ut och möta människor. Ge andra det dem behöver. Idag gjorde vi det samtalet för oss själva…. För jag tror vi också behöver fylla på av Guds kraft internt. Det ska inte vara krångligt och på något sätt formellt utan samtal utifrån sitt hjärta. Jag läste en bibelberättelse och utgick ifrån hur människorna i den berättelsen vågade lita på Gud. Att de uppdrag eller arbete jag ställs inför, är det Guds väg? Tillåter vi Gud visa vägen? Jag kan hämta kraft från Gud men jag behöver också stöttning från kollegor, därför är det viktigt för mig att höra hur andra tänker och känner. Jag blev så otroligt tacksam över det samtalet vi fick och de tankar andra delade med sig av.

Idag är en underbar dag! Om en stund kommer några gymnasieelever hit. De ska hjälpa oss med en kontraktsungdomsdag med en station. De behöver få lite material för att känna sig säkra vad de ska göra. Sen blir det språkcafé som kommunen står för. Jag kommer vara med och har försökt inspirera konfirmander att komma dit.

Ja, jag har lite att göra…även under dagtid!