Om Aftonbladets granskning

Med anledning av att Aftonbladets granskning nått även oss i Sydostasien, vill jag ur Svenska kyrkan i södra Thailands perspektiv göra några förklaringar.

SJÄLVKLART tycker vi som alla andra att det är bra med granskning. Att försvara/förklara  vad som hänt i samband med resor i andra delar av världen kan vi inte. Några påpekanden vill vi ändå göra:

AB skriver ’I Singapore är en av programpunkterna drink på det femstjärniga hotellet Marina Bay Sands och sedan middag vid Singapore River. I Kuala Lumpur får deltagarna välja om de vill besöka sevärdheterna Petronas Towers eller KL Towers. Och i Phuket rekommenderar kyrkoherden Jan Winbladh von Walter ”massage på Yay’s”’.

Det är en retorisk figur som kallas ’stegring’, alt ’hopning’. Grundtanken är att man staplar påstående på varandra för att läsaren till slut ska få till sej det allra värsta, i det här fallet alltså ett ställe där man erbjuder massage vid Kata beach.

För det första finns det inget ställe som heter ’Yay’s’. Troligtvis menar AB ’Yayas’. Vi känner väl till stället. Där kostar de flesta massages mellan 40 och 100 SEK, beroende på vilket sorts massage man vill ha. Det är ett ställe våra företrädare rekommenderat oss. Vi skulle också kunna rekommendera det till andra. Vad problemet med att gå dit skulle vara förstår inte jag. Varför det ska få avsluta en ’stegring’ är obegripligt, särskilt när denna stegring byggts upp av information om femstjärniga hotell osv. Som jag uppfattar programmet är det ett tips på en aktivitet, inget annat.

En annan sak som AB hakat upp sej på är att en dag ägnats ’nästan enbart åt ren sightseeing’. Är det speciellt konstigt? Åker man på tjänsteresa i 14 dagar skulle antagligen de flesta arbetsgivare rekommendera mer än en dag åt sightseeing.

AB hakar också upp sej på ett restaurantbesök. Det är absolut tveksamt om kyrkans pengar ska gå till att köpa alkohol, vilket tydligen har gjorts. Men är det verkligen dyrt med 2000 SEK för sju personer?? Two Chefs är en svenskkrog, med svensk meny och svenska priser. Snittet per person för en ’festmiddag’ blir alltså ca 286 kronor.

Vad som inte är lika intressant för AB är att rådet också ätit på andra restauranger. AB nämner t.ex. inte en restaurang ur programmet vid namn KOI, där lunchen kostar mellan 20 och 40 SEK.

När det gäller Bangkok och distriktet där massagen föreslås är formuleringen om ’red light’ olycklig.  Men Bangkok är en Asiatisk storstad och där är det trångt. I distriktet nära Soi Cowboy ligger inte bara massageställen och prostitutionsdistrikt. Där finns också bl.a. Svenska ambassaden, kyrkans tjänstebostad och flera moderna shoppingcentra.

Jag uppfattar det också märkligt att hotell redovisas med namn, men inte med faktisk kostnad per natt i artikeln. Samtliga hotell som nämns ligger idag mellan 400 SEK och 1500 SEK per natt. 1500 är mycket pengar för en natt, men det når inte dom huvudlösa summor som nämnts på andra ställen i ABs granskning. Varför AB inte skriver vad rummen kostat är märkligt, när man haft tillgång till alla dokument man önskat. I Asien har många hotell ofta ’driver’, då priserna på fyr- och femstjärniga hotell är mycket låga. Jag vet inte om så är fallet med dom hotell som bara namnges i artikeln.

AB skriver också om att rådet varit  på ’badorter’ i södra Thailand. Det låter bra. Det är nämligen där vi jobbar, det är dom orter rådet ska titta på när dom kollar vår arbetsplats. Vårt uppdrag är att arbeta med svenskar som lever sina liv här, under kortare eller länge tid. Det är ett uppdrag vi är stolta över. Vi möter människor på barer, hotell, stränder osv. Det är nämligen vår vardag.

Jag vill inte försvara att det uppenbarligen har förekommit ett hanterande av pengar som inte är ok inom SKUT. Jag hoppas dock att AB har mer på fötterna än vad som kommer fram när man går igenom deras materiel i just denna artikel. Mycket mer. Annars är det inte vi inom SKUT som ska skärpa oss för att behålla förtroende, utan AB.

Anna Stouvenel säger
7 juni 2016 – 06:52

Jag undrar om nâgon tar Aftonbladet pâ större allvar? De kan inte ens sätta rubriker ordentligt. Jag läste artikeln och jag blev inte speciellt upprörd utan konstaterade bara att SKUT, som alla organisationer, borde ha lite pâstridigare revisorer och strängare regler vad gäller resor/restaurangbesök. Artikeln handlade väl egentligen om nyttan med alla dessa resor.

prasteniparadiset svarar
8 juni 2024 – 11:16

Mycket av kritiken mot Aftonbladet stämmer jag in i. Men dom har onekligen satt fingret på ömma punkter. Vi måste våga rannsaka vår egen organisation. Det har gjorts fel som vi måste våga ta tag i.

Björn Johansson säger
29 oktober 2017 – 10:45

Aftonbladets vinklingar ger jag inte heller mycket för, men att det pengar jag betalar till kyrkan ska gå till alkohol räcker för att jag ska tacka för mig och lämna kyrkan. Jag har inga moraliska aspekter på att någon dricker alkohol och gör det själv ibland, men då betalar jag själv. Man har ju inbillat sig att pengarna ska gå till olika former av välgörande ändamål och jag har därför varit medlem i 62 år.

prasteniparadiset svarar
3 november 2024 – 08:17

Hej Björn,
Jag vet inte riktigt vilka sammanhang du tänker på. Jag håller med om att det inte skall bjudas på alkohol. Det gör inte vi i södra Thailand heller.
/Erik