Kärlekens vägar

IMG_0910

Att vara kristen är det enklaste som finns. Ingen specialregel avgör din status.

Jag har glädjen att få jobba med och för unga i kyrkan, ungdomar som har olika uppdrag för andra människor. En del är gruppledare och andra har praktiska uppgifter i församlingen. På frågan om varför de vill engagera sig ideellt, så svarar de att det känns meningsfullt att hjälpa andra eller att de får bättre självförtroende, eller att de vill ge åt andra något som de själva fått.

Jesus ber att vi ska omvända oss. Vänd dig mot andra och tjäna dem. En förälder gör det naturligt till sina barn och barn till sina föräldrar, men att vilja hjälpa någon vi inte redan känner, eller vet att vi får något i retur från. Det är ett val vi gör. Gör valet, säger Jesus. – Oj plötsligt blir det stort och lite svårt. Men läs vidare så ska du se att det inte är en högre moral, som du ska ha, utan snarare bejaka det som är djupt mänskligt.

Vi söker, nästan alla, efter status. Status inför vänner och på arbete, skola eller andra platser. Det är en drivkraft som leder till utveckling. Så något gott finns i detta. Men jakten på status leder ofta till stress och till ett samhälle som inte ser människans värde.

För oss är det kolossala bygge som vi gör av status och samhällsklasser viktigt. Men det Jesus säger till sina lärjungar, som just diskuterat status med honom, är: så är det inte hos er. Vill du få en VD-post i Guds rike så ska du tjäna andra människor. Då är du främst.

Socialt sett så är det ett radikalt krav. Kanske menar Jesus att människor inte får räknas bort, för att de tillhör fel grupp. De bör räknas in, för att de är människor. Vi är alla en del av vårt sociala spel, men uppmaningen är att inte stanna i spelet, utan att bejaka varje människa. Att finnas för andra är inte bara meningsskapande för en själv, utan det som Jesus menar är en livshållning som skapar något värdefullt. Det är det enda och rätta.

Kärlekens väg är närvaro. Närvaro och tjänande är något som inte går att göra moral av, men som en älskandes blick frågar efter. Att faktiskt välja att hjälpa andra, för deras skull, det är kärlekens väg. Detta är en riktigt stor utmaning och måste komma från en längtan inifrån. Denna längtan tror jag finns innerst i varje människa. Att lyssna till den är att bekräfta samhörigheten med Gud och varje människa. Vänd mot din medmänniska är du också vänd mot Gud.

Anders Fachs
präst

Inga-Britt Jonés säger
24 februari 2017 – 08:05

Ja det är sannt! När jag vågade lyda Kristus helt och ställa upp för en utsatt medmänniska fick jag uppleva hur Kristus på ett påtagligt sätt flyttade in i mitt hem! Jag gav och ger med en hand och fick och får tillbaka med två händer. Jag börjar varje dag med ett tack till Herren för att jag får en ny dag till. . . . . . .

Lotta säger
27 februari 2017 – 10:43

Åh så vackert detta stycke var " Kärlekens väg är närvaro". Knyter ihop den mindfulness, som betyder så mycket för mig, med min gudstro.