Andlig boning åt Gud

Med start på Pingstafton leder Uppsala stifts biskop Karin Johannesson tillsammans med biskopen i Stockholms katolska stift, kardinal Anders Arborelius, en gemensam digital retreat under temat ’Andlig boning åt Gud’.

Lutheraner och katoliker bör ständigt låta sig själva förändras genom mötet med den andre och genom det ömsesidiga tros-vittnesbördet.

ur Från konflikt till gemenskap

När biskoparna Karin Johannesson och Anders Arborelius i dagarna lanserar en ekumenisk digital retreat sker det i en anda av djup vänskap och stor respekt för varandras erfarenheter av att leva som kristen i vår tid. Detta unika katolsk-lutherska initiativ att via digitala kanaler samla människor till bön, bibelläsning och eftertanke är ett ekumeniskt pionjärarbete. Samtidigt påminner det vidare globala sammanhanget om den större katolsk-lutherska berättelsen som i många stycken banat väg för det vi idag ser kan ta form i vår två kyrkor på lokalplanet.

Andra Vatikankonciliet (1962-65) skapade helt nya förutsättningar för lutheraner och katoliker att relatera till varandra. I dess kölvatten etablerades därför formella relationer på global nivå vars arbeten varit mycket omfattande.

Det gemensamma högtidlighållandet av reformationen 2017 innebar tveklöst att de fördjupade relationerna mellan lutheraner och katoliker fick ett mer publikt genomslag på både nationell och internationell nivå.

Svenska kyrkan och Stockholms katolska stift gestaltade tillsammans det lokala värdskapet då Lutherska världsförbundet (LVF) och Vatikanen gemensamt bjöd in till ett möte i Lund 2016 för att tillsammans uppmärksamma att det gått femhundra år sedan reformationen. I centrum stod dokumentet Från konflikt till gemenskap och den gemensamma gudstjänsten i Lunds domkyrka där bl.a. påven Franciskus och generalsekreteraren i LVF Martin Junge medverkade. Senare samma dag samlades tusentals katoliker och lutheraner i Malmö Arena för att manifestera kyrkornas sociala och diakonala ansvar över hela världen.

Dokumentet Från konflikt till gemenskap är värt ett studium för sig. Det redogör för en gemensam läsning och förståelse av reformationstidens historiska och teologiska skeenden. För allra första gången har lutheraner och katoliker skrivit sig samman i en gemensam berättelse av vad reformationen under 1500-talet handlade om samt vilka implikationer denna pågående reformation kan ha för respektive kyrkotradition idag. Berättelsen är gemensam vilket betyder att parterna vinnlagt sig om att man tillsammans reviderat tidigare vanföreställningar/positioner och skrivit fram en gemensam historieskrivning. Det betyder inte att man är ense om alla detaljer men det visar på en oerhört viktig ambition: det är den gemensamma bilden, förståelsen, rösten som stor i fokus.

Från konflikt till gemenskap fokuserar på det gemensamma vittnesbördet om tron på Jesus Kristus och kyrkornas gemensamma sändning i världen. Dokumentet anger fem ekumeniska imperativ som manar kyrkorna (lokalt, nationellt och globalt) till gemensam handling:

• Stärka det gemensamma.
  • Att förändras i mötet med den andra och det gemensamma trosvittnesbördet.
  • Söka synlig kristen enhet.
  • Söka och gestalta evangeliet om Jesus Kristus för vår tid.
  • Att vittna tillsammans om Guds barmhärtighet genom att förkunna och att tjäna världen

Det är inte utan anledning som både lutheraner och katoliker idag talar om ’The spirit of Lund’, både som ett slags historiskt minne från händelserna i Lund 2016 men än mer som en slags manifestation och en källa till inspiration av den inslagna vägen.

Det faktum att biskoparna Karin Johannesson och Anders Arborelius nu inbjuder oss att i pandemins tidevarv samlas till en gemensam ekumenisk digital retreat står i direkt kontinuitet med de drömmar och visioner som kommer till uttryck i Från konflikt till gemenskap.

Låt oss slå följe längs vägen! Anmäl dig här redan idag!