2010 är Bibelns och Bönens år

Det är tio år sedan hela den senaste översättningen till svenska av Bibeln böcker var klar och den nya Bibel 2000 togs i bruk. Det ekumeniska Bibelsällskapet engagerar kyrkor och församlingar i olika aktiviteter under jubileumsåret. 2010 är också ett Bönens år i Svenska Kyrkan. Bibel och Bön – en bra kombination. Snart kommer tv-reklam för bibeln på svenska.

När den nya bibeln lanserades öppnade också den svenska bibeln på webben. Nu har den sajten bibeln.se fått ett nytt utseende och en bättre sökfunktion.

En artikel av Carina Etander Rimborg hos Valblogg Posk om bibel och bön. Fler länkar på den bloggen.

Svenska Kyrkans Tidning skriver om Bibelåret 2010. Det gör även den allkristna dagstidningen Dagen. Att det inte är så lätt att förstå vad som är nytt med den nya webbplatsen – alltså designen och inte innehållet – har inte alla som kommenterat på Dagen.se förstått. Men man får se det positivt: bibeln engagerar och det finns mycket kvar att lära sig.