1000-tals kyrkomedlemmar utbildas för styrelseuppdrag

Den här våren sätter sig många medlemmar i Svenska Kyrkan på skolbänken. De är nyvalda till uppdrag i församlingarnas beslutande organ och behöver skolas in. Eller så har de varit med ett tag och önskar påfyllning.

På olika sätt stöder stiften församlingarna med utbildning. I Lunds stift kommer upp emot 400 att delta i stiftets satsning. Biskopen Antje Jackelén är själv engagerad och säger:

Svenska Kyrkan är Sveriges största medlemsorganisation. Dess utveckling har stor betydelse för vårt samhälle. Kyrkan förvaltar landets mest omfattande kulturarv och den är en självklar plats för glädjens och sorgens högtider lika mycket som för vardagsmöten och samtal.

I Lunds stift är utbildningen uppdelad i en seminariedel och en studiecirkeldel,och tar upp kyrkoordningen, begravningsverksamheten, arbetsrätt, arbetsmiljö, ekonomi, internationella frågor och  kommunikation.

Kyrkorådet är arbetsgivare och med uppdraget som förtroendevald följer ett stort ansvar. Dessutom handlar det om att möta förväntningar och krav från anställda och medlemmar. Därför är denna utbildning viktig för både nya och gamla förtroendevalda,

Så säger en av de kursansvariga, Lena Simonsson-Torstensson, kanslichef på stiftskansliet i Lund. Den första seminarierdagen hålls redan imorgon 28 januari i Malmöö. I februari samlas förtroendevalda i  Hässleholm och Helsingborg. Mer om Lunds stifts utbildningar i en pdf här.
I Karlstads stift har man räknat ut att de 88 församlingarna tillsammans har  106 beslutande organ med 1.568 ledamöter, plus ersättare. Och man vet att en stor andel är  är nyvalda för mandatperioden 2010-2013. På sex olika ställen i stiftet samlas de nyvalda till upptaktsfest för att dela tankar om det gemensamma uppdraget som kyrka i Karlstads stift, fira gudstjänst och lyssna till föredrag av biskop Esbjörn Hagberg på temat ”Vår gemensamma framtid”. Redan i lördags 23 januari hölls den första upptakten i Mellerud.
I februari blir det  utbildningsdagar och i mars seminarier på temat Styrning och ledning – Att vara förtroendevald i en föränderlig tid. Sen återkommer man till hösten med fördjupningsdagar om Svenska Kyrkans tro och tradition, om att vara ledamot, att vara arbetsgivare, att arbeta fram vision, mål och församlingsinstruktioner, om ekonomi i församlingen, om begravningsfrågor och ansvaret för gudstjänstlivet.
Stockholms stift samarbetar med Svenska Kyrkans Arbetsgivarorganisation i sitt utbud av kvällskurser, med start i mitten på februari. Fyra föreläsningar fram till i april kommer man att hinna med.

Uppsala stift kallar sin utbildning för förtroendevalda för DAGS och ger grunderna för nyvalda: kunskap om Svenska Kyrkans organisation och insikter och verktyg för uppdraget i kyrkan. DAGS står för demokrati, ansvar, gemenskap och strategi. I sin inbjudan skriver man:

Som förtroendevald har du del i ansvaret att utveckla verksamheten i din församling. Det förutsätter kunskaper på flera olika områden. Vi kommer att arbeta med församlingens uppdrag ur olika perspektiv samt att fira gudstjänster där vi fördjupar oss lite mera i några av gudstjänstens delar.

På den rikskyrkliga webbplatsen har man samlat mer information om stiftens olika utbildningar för de valda medlemmarna. Stiften samarbetar nästan alltid med Svenska Kyrkans studiefurbund Sensus, som själva berättar om sitt bidrag till utbildningen av de valda på sin webbplats. De böcker som används i kurser och studiecirklar kommer oftast från Svenska Kyrkans förlag Verbum.