Gudstro i Svenska Dagbladet

I en serie på fem artiklar har Idagsidan i Svenska Dagbladet behandlat gudstro det samtida Sverige. När serien summeras i torsdagens tidning kan redaktionen konstatera att gensvaret varit stort. Många har hört av sig och flera röster är också publicerade.

Den första artikeln från 23 februari länkar vidare till de följande.

Sverige är det mest icketypiska landet vad gäller organiserad religion. Extremt kan man hävda, säger Thorleif Petterson, professor emeritus i religionssociologi vid Uppsala universitet. Han upplyser i den inledande artikeln om att ingen annanstans i världen är det som i Sverige så få som regelbundet går till en kyrka, moské, synagoga eller annat tempel. Även i en snäv nordisk jämförelse är vi svenskar i allmänhet udda religiösa existenser.

Gudstron behöver sina rum. De inre rummen och sina sammanhang. Gudstron söker sitt språk. Sitt vuxna språk för den vuxna människan.
I Uppsala Domkyrkoförsamling återkommer Andreasmässan en tisdagkväll i månaden. Det är en slags verkstadsgudstjänst med plats för människors egna uttryck för tro. Mässans nedskalade grundstomme, tillsammans med några enkla sånger från den skotska kommuniteten Iona, kläs i nya kläder varje gång. Veckan före Andreasmässan finns en stående inbjudan till vem som vill att vara med i ett samtal och i förberedelserna.
I tisdags blev temat för Andreasmässan just ord för tro och ord för Gud. En av de medverkande läste egna dikter. Och med bibelläsning, växelläsningar och böner vävdes mässan samman, förhoppningsvis till personliga gudsmöten för de unga och äldre som var samlade i domkyrkans högkor.  Som en extra altartavla stod ett blädderblock uppställt och här skrev gudstjänstfirarna ord för Gud och tro med egna ord.
Andreasmässan startade hösten 2002. Så här presenterades den på församlingens webbplats då:

Nu är det premiär för Andreasmässan i Domkyrkan. Alla som vill kan vara med och planera vad som ska hända i den. Den här gången har temat kommit att bli ”Möte med det okända”. Gudstjänsten äger rum söndagen den 29 september kl 18.

Det sägs att lärjungen Andreas ofta fick stå i skuggan av storebror och ledaren Petrus. Andreasmässan är till för alla som skulle vilja ta ett steg fram och vara mer aktiva i gudstjänsten. Andreas symbol är ett X och det får i det här fallet också stå för det blanka papper som gudstjänstplaneringen utgår ifrån. Allt är möjligt. Ingenting är bestämt på förhand.

Den här bloggposten skulle må bra av kommentarer med några ord från församlingar i Svenska Kyrkan som erbjuder människor rum för samtal om gudstro och vägledning för den som vill fördjupa sin gudstro i ord och handling.