Visby: Församlingens ungdomar flyttar upp från källaren

I Visby domkyrkoförsamling har en ny del av församlingshuset invigts för att bli en mötesplats för församlingen ungdomar. Fram till nu var de hänvisade till källaren. Församlingspedagogen Pia Tofténius är glad  Gotlands Tidningar rapporterar:

Ungdomarna i Rauk, Kyrkans unga, är minst lika glada.
– Tidigare brukade vi bara vara ute, eller på Puma, eller Tjelvar. Men nu kommer vi nog att vara här, säger Nina Berggren, 15 år. Hennes kompis Maja Pedersen förklarar varför hon kommer hänga på den nya lokalen.
– Kanske är det lite mer lugnt här eftersom det är kyrkan som håller i det. Här kommer det inte vara några som dricker och så, säger hon.
Stället blir drogfritt men Pia Tofténius lovar hög stämning.
– Vi får berusa oss med glädje och droga oss med lust!

Hur ett församlingshem används och inredningen säger mycket om de rådande värderingarna och visionerna. Hur ser det ut i din församling? Ger lokalerna en rättvisade bild av församlingen? Vad får den som kommer in in genom porten för intryck första gången?