Så nödvändig är du

Här på bloggen Livet i Svenska Kyrkan har två föredrag från Ideellt Forums Idédagar 2010 refererats. Nu finns ännu ett föredrag från samma iderika dagar tillgängligt, tack vare bloggande Carina Etander från Björkeskärrs församling i Göteborg.

Det är ett föredrag av prästen Bertil Johansson, tidigare är prisad som årets förnyare i Svenska Kyrkan, som Carina bjuder på.

– Hur nödvändig känner sig gemene man i vår Svenska kyrka? frågade Bertil och svarade: Man trivs där man behövs!

Läs hela referatet här

Carinas bloggpost rymmer också flera exempel på församlingar som rekryterat nya medlemmar som frivilliga, volontärer, förtroendeanställda, ideella i sin verksamhet.

Det står om en församling i Örebro som fick 50 nya att ställa upp som värdar i den sommaröppna kyrkan. Men det var inte med en tidningsannons som man nådde de nya, utan i första hand med riktade personligt adresserade brev skrivna av diakonen. Församlingen hämtade adresser till ett par årgångar 60-åringar ur sitt värdefulla medlemsregister och spred en folder i sammanhang där man hade särskild anledning att anta att de nya volontärerna skulle finnas.

Samma församling har fattat det strategiska beslutet att inte starta någon ny verksamhet med mindre än att det finns volontärer utan lön bland de medarbetare som ska dra igång det nya.

Framgång i rekryteringen av nya engagerade medlemmar i församlingen hänger samman med att vara riktad, tydlig, konsekvent och uthållig i sin kommunikation.  Medlemsregister är en skatt som bara ett fåtal församlingar ännu har tagit i bruk på ett rätt sätt.

När församlingen förnyar sitt arbetssätt genom att ställa om de löneanställda medlemmarnas arbete till möjliggörare för medlemmarnas engagemang, då måste också sättet att kommunicera förnyas och kommunikationskanalerna blir inte samma som tidigare.