Örebro: Bussar församlingsmedlemmarna till mässa i mässhallen

Svenska Kyrkans församlingar i Örebro flyttar Domsöndagens högmässa från de olika kyrkorna i staden till mässhallen Conventum vid Olof Palmes torg i city. Två dagar är det här platsen för en ölfestival. Men sen på söndagen 21 november drar kyrkans folk in för att fira kyrkoårets sista söndag.

Bussar tar med gudsjänstfirande församlingsbor från kyrkan hemma till den stora gemensamma gudstjänsten. Det blir söndagsskola under predikan och ett jättestort kyrkkaffe efter mässan.

För Svenska Kyrkans Tidning berättar Mia Bylander, som är församlingarnas gemensamma informatör, att det hela började med en dag för anställda, förtroendevalda och ideella, med diskussioner om framtidsvägar för församlingarna tillsammans. Sedan växte det till en gemensam mässa också, och nu bjuds alltså alla gudstjänstfirare in. Det kan bli ett tusental människor från församlingarna som kommer att samlas till bön, lovsång och nattvard.

Det händer nu och då att församlingar i Svenska Kyrkan på en ort firar gudstjänst tillsammans. När hände det senast hemma i din församling? Hur gick det till? Vad har ni för planer för framtiden? Vad är det bästa med att komma samman på det här sättet? Skriv gärna en kommentar till den här bloggposten.

Tidningen Bohuslänningen berättar om en sammanlyst gudstjänst i Kungsahamn för två helger sedan. Där firades en gospelmässa och författaren Stefan Edman var gästande predikant. Efter mässan blev det sopplunch.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,