Strategidag i Umeå: Den som säger bröllop talar som folk

När Svenska Kyrkans församlingar i Umeå samlade nyckelmedarbetare till en strategidag var chefen för Svenska Kyrkans analysavdelning i kyrkokansliet Jonas Bromander en av föreläsarna.

Han berättade att det blir vanligare att ungdomar blir medlemmar i Svenska Kyrkan när de blir konfirmander. I sitt föredrag, berättar församlingarnas gemensamma tidning Spira, tog han också upp fördelen med att välja vanliga ord på kyrkliga händelser. Till exempel säga och skriva bröllop hellre än vigsel. Bara en sådan sak att bröllop är ett så mycket vanligare sökord på nätet gör att församlingens webbplats lättare blir hittad med anpassat ordval.

Lästips: Jonas Bromanders bok Församlingens guide till omvärldsanalys, Verbum förlag

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,