Fler adventskalendrar och levande julkrubbor

I lördag före Andra söndagen i advent återkommer den levande julkrubban för andra året i rad på torget i Lidköping. Det är med andra ord på god väg att bli tradition. Kommer kamelen tillbaka i år?

I Snavlunda ordnade församlingen en adventsvandring för skolbarnen. Också i Kävlinge församling inbjöds barn till en levande julkrubba. Men där höll det på att gå snett. En övertolkning av Skolverkets besked kunde ha fått ett kommunalt förbud för barnen att gå till kyrkan. Enligt Sydsvenska Dagbladets beskrivning redde det ut sig i sista minuten. En annan församling i Lunds stift, Skurups församling har ett julspel för skolbarnen, som Ystads Allehanda berättar om.

I Öregrund i Roslagen har konfirmanderna tillsammans med kyrkoherden skapat en adventskalender. Varje dag kommer ett fönster någonstans i Öregrund att avtäckas, som en ny lucköppning fram till julafton. En liknande fönsterkalender i Umeå har Livet i Svenska Kyrkan redan uppmärksammat. Idag har Kyrkans Tidning i pappersupplagan ett reportage om den adventskalendern.

Använd gärna kommentarfältet för att berätta om fler adventskalendrar, julspel och levande julkrubbor.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,