Uppsala: En annorlunda julkrubba i Gottsunda

På biblioteket i Gottsunda centrum finns i år en julkrubba utifrån temat Abrahams Barn där kristen och muslimsk tradition möts. Runt krubban finns texter om Jesus i krubban ur både Bibelns Lukasevangelium och ur Koranens sura 3. Båda texterna finns på originalspråk och på svenska. Det är ett samarbete mellan Gottsunda församling, Kristallens öppna förskola och Gottsundabiblioteket. Man vill på detta sätt visa på det gemensamma i kristen och muslimsk tro och öka förståelsen. Abrahams Barns julkrubba syftar till att erbjuda barn, ungdomar och vuxna ett tankeväckande och gränsöverskridande möte.
Gottsunda församling erbjuder visningar för grupper från förskolor, skolor och andra intresserade.

Foto: Kristina Lemos  Mer info: Carina Fredriksson, pedagog, telefon 018-430 38 35, carina.fredriksson@svenskakyrkan.se
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Hela pressmeddelandet från Gottsunda församling