Syjunta i södra koret

Nu på måndag kväll är det premiär för syjunta inne i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Skapa, laga, hantverka, pyssla eller kom och bara va! står det i församlingens veckorbrev. Att handarbeta tillsammans är på modet igen sedan några år tillbaka. En trend som håller i sig. Nu finns möjlighet att ta med sig sitt hantverk och träffa andra i kyrkan. Under våren blir det fler symöten i kyrkans södra kor första måndagen i varje månad kl. 19-21.

– Jag startar nog den här syjuntan lite i eget intresse, berättar Kristina Magnusson, som själv önskat en kreativ grupp i kyrklig regi för vuxna. Församlingen erbjuder mycket verksamhet för barn, det märker man som barnförälder, men det finns inte så mycket för unga vuxna. Det blir möjligt att ha ett djupare samtal och samvaro. Det blir fika förstås och en enkel andakt. Gruppen är öppen för alla.