Munkfors: Fria rörelser i kyrkan ger nyfikna barn

– De flesta tycker att det är spännande att få röra sig fritt i kyrkan och samtala om kyrkorummet på ett avslappnat sätt. Frågor som ofta ställs under rundvandringarna handlarom allt från hur det är att arbeta som präst till funderingar om korset och dess betydelse, berättar Thomas Pfitzinger-Drewes.

Han är kyrkoherde i Munkfors församling som sedan ett par år har ett projekt som gjort kyrkorummet mer tillgängligt för barn. Man använder sig av en metod Kirchenpädagogik som är importerad från församlingar i Tyskland.
Projektet har en egen blogg, en webbplats. Under våren annordnas flera workshops inom Karlstad stift. Tider och platser annonseras på webbplatsen
15-16 juni 2011 inbjuder församlingen tillsammans med Sensus till en kurs om kyrkopedagogik på Geijerskolan i Ransäter.
Forskaren Sören Dalevi, vid Karlstad Universitet, studerar hur kyrkopedagogik fungerar.
Metoden används också i den Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Följ länken vidare till nedladdningsbart material.
Projektet finansieras delvis med ett riktat stöd till barn- och ungdomsarbete i Svenska Kyrkans församlingar som ges av den nationella kyrkosstyrelsen.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,