Prästen i Eskilstuna säljer korv – inte ost

Den nya större församlingen i Eskilstuna är resultatet av att Fors och Klosters församlingar lagts samman sedan drygt ett år. Inom församlingen finns åtta kyrkor. I slutet av förra veckan inledde församlingen en utåtriktat kampanj för att verkligen visa att Eskilstuna församling samverkar med andra i närsamhället och att man strävar efter en öppen och äkta dialog med Eskilstunaborna.

– Vi vill vara en av de goda krafterna och har mycket att bidra med till vardags här i Eskilstuna, säger kyrkoherden Torbjörn Strand. Att praktisera i människors vardag är ett sätt att starta denna dialog. I ett första steg skickar vi därför ut präster och diakoner för att praktisera i andra verkligheter än sin vanliga.

Själv var Torbjörn Strand ute och sålde korv i grillkiosken på Fristadstorget mitt i staden i fredags. Han hade sällskap av diakonen Alexander Kepp.

Hela kommunikationssatsningen har gjorts möjlig med stöd av pengar från Strängnäs stift. Tidigare i planeringsfasen sa Torbjörn Strand till tidningen Folket:

– Det kan handla om att finslipa hemsidan, intensifierar annonseringen, eller kanske att skapa en församlingstidning. Det kan också handla om att anlita en extern firma som hjälper oss. Kyrkan har inte så stor erfarenhet av marknadsföring som moderna företag, vi är ju ett gammalt företag, tusen år, säger Torbjörn Strand.

Och så blev det. Församlingen anlitade kommunikationsbyrån Citat, eller varjedagsbyrån som de själva kallar sig.

Också i lördags när diakonen Marja Peju och prästen Timothy Stayton rörde sig i staden fanns en koppling till mat, om än inte korv denna gång. Eskilstuna-kuriren följde dem när de hjälpte till med serveringen på Hurtigs café och restaurang i Smedjan.

Om ett par veckor är det dags för nästa steg i kampanjen. Då ska församlingen synas lite extra med hjälp av utomhusreklam. Konsulterna från Citat har också lovat att krydda med lite gerillamarknadsföring.

Kyrkans Tidning rapporterar om fotograferingen av några medarbetare församlingen som ska synas med personliga prylar i den kommande utomhusreklamen på bussar och stortavlor.

Pressmeddelande från församlingen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,