Positiv konfirmationstrend: Nu också i Västerås stift

Att färre och färre ungdomar väljer att delta i Svenska Kyrkans konfirmationsundervisning är ingen naturlag. Det här nu också bevisats i Västerås stift. För andra året i rad ökar antalet konfirmander sammantaget i stiftets församlingar. En ökning av andelen konfirmander är också ett faktum i Visby stift. Tidigare har Härnösands stifts visat samma vändning av en negativ trend. Och det sägs att Stockholms stift är på väg att göra detsamma.

Fler konfirmander är resultatet av pedagoger, prästers och andra ledares medvetna satsning. Med större kunskap om vad det är som motiverar ungdomarna att välja svara ja på församlingens erbjudande, en utvecklingen av innehållet i undervisningen och en bättre kommunikation med de unga och deras föräldrar, så blir det resultat. Bra för de unga, roligt för de vuxna som lagt ned tid och engagemang. Och en välsignelse för varje församling och för hela Svenska Kyrkan.

Magsin24 är en nättidning för västra Mälardalen. Här rapporterar de om ökningen av konfirmander i Västerås stift Även Sveriges Radio Västmanland har uppmärksammat vändningen. Tidningen VLT har valt en antik bild för att illustrera en modern händelse. Måste ses.

Och här ett längre utdrag ur ett pressmeddelande från Västerås stiftkansli:

Trenden fortsätter: Allt fler konfirmander i Västerås stift

Efter några års nedgång vänder nu konfirmandsiffrorna för andra året i rad uppåt igen i Västerås stift. Det visar Svenska kyrkans verksamhetsstatistik som presenteras idag. Redan förra året fanns en ökning och den trenden fortsätter. Var tredje 15-åring konfirmeras och därmed är konfirmationen en av de största organiserade ungdomsaktiviteterna i Sverige.

– Det är positivt, kul och glädjande, säger biskop Thomas Söderberg i en kommentar till att allt fler väljer att konfirmeras. Det visar att hårt arbete, kreativitet och långsiktighet ger effekt.

Västerås stift har målmedvetet arbetat med konfirmationsfrågan b l a i kampanjen ”Inte som du tror”. Med hemsidor, via Facebook och med olika kampanjer har konfirmationen lyfts fram samtidigt som utvärderingar och undersökningar bland konfirmander visar att verksamheten betyder mycket för de unga. Konfirmationstiden är en viktig möjlighet att med andra vuxna än sina föräldrar få prata om livsfrågor. Fler flickor än pojkar väljer att konfirmeras.

Även i övrigt visar verksamhetsstatistiken att Svenska kyrkan i Västerås stift har en stabil ställning. 75 procent är medlemmar vilket i fasta tal betyder att Svenska kyrkan i Västerås stift har drygt 431 000 medlemmar. Stiftets siffror är högre än riksgenomsnittet som visar ett medlemstal på 70 procent.

85 procent av alla avlidna begravs i Svenska kyrkan (rikssiffran är 80 procent) och 75 procent av alla barn döps (barn där en eller båda föräldrarna är medlemmar i Svenska kyrkan). 41 procent av alla vigslar ägde rum i Svenska kyrkan. Däremot att antalet samkönade vigslar i Svenska kyrkan i stiftet få, totalt 7 samkönade vigslar. Totalt vigdes 159 samkönade par i Svenska kyrkan år 2010. Här finns ingen jämförande statistik över borgerliga vigslar då SCB inte har den statistiken.

”Inte som du tror”-kampanjen har används för att rekrytera nya konfirmander. Säkert har den också haft betydelse för att motivera och stärka ledarna i deras arbete. Se kampanjens webbplats och Facebook-sida

Se en video från Konfirmanddag i Västerås 2011 tidigare i vår.

Ledarutbildning är ett betydelsefullt inslag i satsningen på konfirmanderna. Det visar Härnösands stift tydligt.

Tidningen Dagen har fångat upp en artikel från en lokaltidning i Gnosjö. Också här kan församlingen glädjas åt fler konfirmander.