Trefaldigt sommargrönt den tredje terminen

Församlingsliv i sköna gröna kläder ser inte ut som höst och vår och inte som tiden från advent och fram till fastan heller. Här och var i Svesnka Kyrkan kan man få intryck av att det är sommarstängt. På vissa håll är det nog tyvärr så, men på andra håll är det nog närmast så att gudstjänstliv och församlingslivet runt omkring mässan tar sig andra uttryck så här års.

församlingsbloggen S:t Göran resonerar signaturen Marie kring sommartid i Svenska Kyrkan.

Nej kyrkan tar inte semester men på sommaren ser arbetet annorlunda ut.

Kaffeborden flyttar ut i församlingshemmets trädgård. Och en och annan gudstjänst firas utomhus när vädret tillåter. Det där med friluftsgudstjänster har människor ganska skilda uppfattningar om. En del är mycket förtjusta över bön och psalmsång i ”Guds fria natur”. Andra går med i Facebookgruppen som heter Kyrkor är till för att användas.

Alla är inte helt tillfreds med församlingslivet sommartid. I nätverket Livet i Svenska Kyrkan har en av medlemmarna, Per-Arne Rudberg ställt frågan om Svenska Kyrkan tar semester så här års. Han har haft svårt att hitta till en söndagsmässa och konstaterar att församlingar inte alla gånger lyckas med uppådateringen av sina webbplatser i sommartid.

Kivik kapell på Österlens kust lever upp så här års. I söndags höll Christer Sandahl ett föredrag i kapellet om ledarskap. Ett 70-tal människor hade sökt sig till platsen för att lyssna till honom och det gjordes många inlägg i det efterföljande samtalet.

S:t Nicolai kyrka i Örebro ligger sedan medeltiden strategiskt vid stadens stora torg. Förra sommaren utökades sommarsatsningen med unga musiker och sångare som lyfte gudstjänstliv och musikstunder i kyrkan. I år är det också unga medlemmar i kyrkan som tar ansvar för musikstunder och medverkar i gudstjänsterna. Frälsarkransens pärlor till det som händer i kyrkan.

Också sommarkyrkan i Älvsbyn har en ungdomsprofil och här blir det en kördag med gospel imorgon. Sommarkyrkan består av tio ungdomar och två ledare som sjunger i runt om i Älvsbyn från 27 juni och fram till 24 juli 2011. De håller regelbundna sångstunder och mässor i Storforsens kapell, deltar i gudstjänster och sjunger på äldreboenden och andra platser under en månad.

Tingstad vägkyrka invigdes i år av Östergötlands landshövding. Kyrkan ligger mellan Norrköping och Söderköping. Läs om den och se bilder på utmärkta Kyrkokartan.

Tångeråsa med en av landets allra äldsta bevarade träkyrkor. Här finns en livaktig bygemenskap och eldsjälen Maria Sundström ser till att kraftsamla för att hålla kyrkan öppen och för att det ska hända saker runtomkring. Varje dag i tre veckor håller man öppet och nästan varje dag händer något nytt för alla åldrar

Barkåkra församling i ängelholmstrakten är en församling där medarbetarna med inspiration från tidigare somrar väljer att utöka sommarverksamheten. För Helsingborgs Dagblad berättar kyrkoherden Margaretha Löfgren:

Här är många sommarboende och turister så vi har märkt en efterfrågan på något mer. Det är många som vill besöka kyrkan.

Ja, vägkyrkornas gulgröna skyltar är välkomna i sommarsverige. En skylt pekar på Grytnäs kyrka i Västerås stift, en annan på Bolshög i Lunds stift.

Sommartid är också för alltfler vandringstid när pilgrimsvandringarna ökar i antal. Och den här sommaren går en vandring från Uppsala domkyrka till Dag Hammarskölds Backåkra på Österlen. Svenska Kyrkans tidning har upplåtit bloggplats för PAX 2011 och där rapporterar vandrare dag för dag. I dagarna lär den här pilgrimsstafetten nå Vadstena och Pilgrimscentrum.

Hur lever livet i din församling sommaren 2011? Kommentera gärna den här bloggposten med din rapport och dina funderingar. Bjud gärna på en länk till en webbsida eller en artikel på nätet som berättar om hur det ligger till. Och det kan ju vara så att du själv befinner dig på annan ort så här års och tar del i en annan församlings liv. Berätta, hur är det där du är just nu?

Kyrkoårets långa trefaldighetstid har den gröna färgen. Så det är passande att det är lika växande grönt i Svenska Kyrkans församlingar, sommaren lång.