Våra församlingar är Sveriges största parkförvaltare

Snart är det dags för årets Kulturarvsdag. Söndag 11 september närmare bestämt. Kulturarvsdagar är en tradition, om än skapad i modern tid, och ingår i ett europeiskt samarbete. Årets tema är Gröna platser. Första gången 2002 var temat Religiösa rum. Då var det förstås inte konstigt att Svenska Kyrkans församlingar hade mycket att bidra med. Dagen kallades under flera år Kulturhusens dag och namnet skiftade först förra året.

När nu tema är Gröna platser, då platsar Svenska Kyrkan också mer än bra i sammanhanget. För med alla tusentals kyrkogårdar och begravningsplatser lär Svenska Kyrkans församlingar tillsammans landets största parkförvaltare. Och vilka fina gröna platser det är.

Tidigare i sommar intervjuades kyrkoherde John Sund av Sveriges Radio om en kyrkogårdsvandring vid Gagnefs kyrka. Och ett av seminarierna på Kyrkveckan i Visby i juli var kyrkogårdsturism ämnet för ett av konferensen seminarier.

Om ett par veckor håller Svenska Kyrkans Arbetsgivarorganisation en utbildning om kyrkgårdar som kulturarv. Kursen handlar om att genomföra inventering av begravningsplatser, gravstenar och det som växer på kyrkgårdarna. Deltagarna får lära sig både ett praktiskt inventeringsarbete och  om vård av kyrkogården som kulturmiljö.

Förra året skrevs en uppsats om kyrkogårdarna som ett besöksmål, av en student på SLU. På Facebook finns sidan som heter Vi som gillar kyrko- och kyrkogårdsturism.

Lite översiktligt om Svenska Kyrkans vård av kulturarven – de gröna som andra.

Uppdatering lördag 3 september: Den årliga kyrkogårdskonferensen samlar sina deltagare nästa vecka, 5-7 september i Varberg. Temat är framtidens begravningsplatser.