Förnyad demokrati för fler medlemmar

Umeå Maria församling håller kallar medlemmarna till församlingsmöte och håller öppet kyrkoråd. Kyrkoordningen är inget hinder för hålla församlingsmöten dit alla medlemmar i församlingen inbjuds. Ja, även de som deltar i församlingslivet fast de är medlemmar i en annan församling kan vara med. Det gäller ju att brygga över församlingsgränser, så att de inte blir ett hinder. För det är inte så de var menade.

Maria församling höll församlingsmöte efter högmässan i söndags, den 11 september. Det är ett möte  som brukar inleda hösten i den församlingen. Varje vår har man också församlingsmöte, eller Kyrkforum som det heter här.

Där ges plats för en öppen diskussion mellan gudstjänstfirarna och de förtroendevalda som sitter i församlingens styrelse, kyrkorådet. Mötet i söndags handlade om det styrdokumentet för församlingen som revideras varje år. Här skrivs in vad som är viktigt i Maria församling och vad som bör hända under året som kommer. Kyrkorådet tar i samarbete med de anställda upp förslagen från församlingsmedlemmarna och så småningom hamnar en del av förslagen i styrdokumentet.

Efter Kyrkforum sätter sig kyrkorådet och håller möte inför öppna dörrar i församlingssalen. Där behandlar man budget- och framtidsfrågor, sådant som passar bra i det sammanhanget. Så skedde också i söndags, i Umeå Maria församling.

Det finns förlorade möjligheter till medlemsinflytande genom direktdemokrati i Svenska Kyrkan, som det går att leta upp och återerövra. Och det finns ingen anledning att vänta på ”bättre tider” eller att avstå i avvaktan på vad som kan tänkas komma ut av den strukturutredning som nu remissas.

Länk till ett bläddervänligt digitalt ex av strukturutredningen Närhet och samverkan.