Fotarbete som leder vidare

Hannes är en ung man i Växjö. För honom blev konfirmationstiden inte vad han tänkt sig. Den blev mycket bättre.

– Det bästa med konfirmation är att jag har fått lära mig nya saker. När jag anmälde anade jag inte hur roligt det faktiskt skulle bli. Jag har fått lära mig mycket och lärt känna mina kompisar bättre.

Så säger han i en intervju på växjöförsamlingarnas gemensamma sajt. Lägret ser han som en riktig bonus. Där lärde vi verkligen känna varandra, berättar han.

– Sen fick jag lära mig mycket om Gud och själva tron. Jag trodde förut att det bara handlade om att be, men det handlar om så mycket mer. Jag tror inte på allt, men jag tror att det finns någonting ”där uppe”. Jag har större förståelse för dem som har en djup tro.

14 församlingar i Växjö har tidigare i år satsat tillsammans för att komma närmare ungdomarna och deras föräldrar med ett erbjudande om konfirmationsundervisning och konfirmation.

Pigga bloggen Reklamtro uppmärksammade Svenska kyrkans i Växjö kampanj där bussreklam var ett mycket synligt inslag. Bilden är lånad från Reklamtro.

Det blir så mycket bättre när församlingar i en stad, på en ort gör gemensam sak och berättar om sina erbjudanden på ett sätt som gör det mer uppenbart för de unga och deras föräldrar vad det finns att välja på. I Växjö kunde ungdomarna när den här terminen startade välja på 17 olika grupper. Så mycket mer än vad en enda församling kunnat visa upp alldeles för sig själv.

Det är de sidledes kontakterna över församlingsgränserna som får effekt. Och det målmedvetna och uthålliga arbetet. Vecka efter vecka, år från år i rätt riktning, då behöver inte varje enskilt steg vara ett jättekliv. Ändå vänds negativa trender och unga människor kommer till tro.

Sök gärna i den här bloggen efter fler bloggposter om konfirmation och konfirmander. Sökrutan hittar du uppe till höger på sidan.

Och du, använd gärna kommentarfältet för att berätta om någon kul grej med konfirmanderna i din egen församling.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,