Avvikelse från ämnet: Livet i Norska Kyrkan

Här gör bloggen Livet i Svenska Kyrkan sig skyldig till en avvikelse från sitt ämne. Undrar just vad det är för en slags början på ett nytt kyrkoår. Det återstår att se.

Prenumeration på pressmeddelanden från den Norska Kyrkan gjorde att jag fick syn på ett avsnitt av tv-serien Brenner – historier från vårt land. Och det avsnittet länkar jag till i bloggposten.

Hur kom det sig att den tidigare gudsförnekaren Karl Ove Knausgård gick med på att vara med och översätta Bibeln? Aktuell fråga, när nu den Norska Kyrkan helt nyligen tagit en ny bibelöversättning i bruk. Varför orkar ingen att ta sig till kyrkan en söndag klockan elva? Och vad händer i Nidarosdomen när musikern Mari Boine, biskopen Helga Byfuglien och programledaren Hans Olav Brenner får fria händer?

Foto: NRK

Programmet innehåller också ett inslag om kommunikation och marknadsföring av det kyrkliga. Biskopen i Tönsberg stift blir intervjuad på det norska kyrkomötet, som var samlat tidigare i höstas.

Se Brenner – historier från vårt land

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,