Vandringar i advent och juletid

Nu vandras det runt i kyrkor och församlinghem. Mer i advent och juletid än någon annan gång under kyrkoåret, skulle jag tro.

– Följ spåren och låt de bibliska figurerna visa berättelsen om julen och varför den firas. Det är ett erbjudande från S:t Staffans församling i Lunds stift. De bibliska figurerna står beredda i församlngshemmet i sina scener för att visa vad som hände när Jesus föddes. Alla är välkomna att följa spåren på golvet och själv läsa den lilla texten vid varje scen. Skolbarn är särskilt inbjudna till guidade visningar.

Foto: S:t Staffans församling

Och i Östertälje församling i Strängnäs stift finns Brunnsängskyrkan. Också här bjuder man in till julvandring. Den 17 december blir det levande julkrubba för södertäljeborna.

Julvandring i Brunnsängskyurkan

I Olaus Petri kyrka i Örebro är det församlingspedagogen Agneta Larsson som tar emot barn från förskolan, skolbarn från sexårs och första klass. Hon tar ängeln Gabriels gestalt och leder barnen och deras lärare runt i kyrkan på en suggestiv vandring.

– Det gäller att fånga barnen från allra första början och aldrig släppa taget. Jag använder inte så mycket rekvisita. Ett vitt röcklin, en sjal, en mantel och ett par vingar för de olika rollerna. Men desto mer suggestion med levande ljus och inte minst musik under de långa sträckorna vi går. Till exempel ”Hosianna Davids son” i samband med att barnen möter ängeln Gabriel och ”Stilla Natt” under julnatten. Dialogen med barnen är viktig, berätta Agneta Larsson för Roland Asplund i en artikel på Svenska Kyrkans nationella intranät.

Hela artikeln med Agneta Larsson på Svenska Kyrkans nationella intranät.

Foto: Magnus Aronson

Hur berättar ni om advent och jul för människor – unga och äldre – i din församling? Vilka andra exempel på adventsvandringar, levande julkrubba och julvandringar i kyrkor och församlingshem känner du till? Dela med dig med en kommentar till bloggposten. Bjud gärna på en länk direkt eller mejla till mig, Martin Garlöv martin.garlov@svenskakyrkan.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,