Julkrubbor – mer eller mindre levande

Foto: Alexander Hagerius

Idag var det första speldagen för den levande julkrubban i Alingsås. Det är en årlig tradition som under några dagar samlar långt över tusen människor. Det är redan 1300 föranmälda. 40 personer medverkar i föreställningen som tar 20 minuter. Hästar, får och getter finns också med på de olika stationerna utomhus som leder in till avslutningen i landskyrkan. Det är sjunde året i rad som församlingen hälsar välkommen till den levande julkrubban.

Levande julkrubba är också tradition i Göteborg. En ambulerande gäng skådisar och djur har i dagarna nått fram till planen framför domkyrkan. Djur har man här också, faktiskt till och med en kamel.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Levande julkrubba även i Falkenberg och Skultorp och Nederluleå och framför Ica i Brunflo

Uppdaterat 15 december: Julvandring i Vellinge kyrka och Brunnsängskyrkan i Södertälje

Idag och imorgon fredag är det skattskrivning i Ulricehamn. Här bjuder församlingen in till en Betlehems-vandring. Se fler fina bilder på församlingens blogg och läs om förberedelserna.

Redan 3 december fick ulricehamsnborna både se och höra berättelsen om hur Maria och Josef börjar sin resa till Betlehem. Ulricehamns församling satsar stort.

Gottsunda församling i Uppsala spelar med humor upp julens evangelium i sin kyrka. Och spelar in. Här är videon de lagt ut på YouTube. Tack Sofia Bergman för länken.

Allkristna tidningen Dagen hade en artikel förra veckan om hur olika skolcheferna förhåller sig till skolverkets tolkning av skollagen. På några håll har skolor avbrutit samarbetet med Svenska Kyrkans församlingar. Ändå är det tydligt att det på de allra flesta håll fungerar bra, både i kommunikationerna mellan kyrka och skola, och med själva julspelen, julvandringarna och de leveande julkrubborna. Det borde röra sig om 100.000 barn eller fler som får ta del av julevangeliet på ett levande sätt.

Uppdatering söndag 18 december: Svenska Kyrkans Tidning berättar om julvandringen i Katrineholm.

Vilka fler levande julkrubbor, julspel och julvandringar känner du till? Berätta i en kommentar till den här bloggposten. Skicka gärna information, länkar och bilder till martin.garlov@svenskakyrkan.se