Samlade psalmer

– Sent en kväll i december för några år sedan dök namnet Psalma upp i mitt huvud, berättar Annika Stacke. Jag hade då länge funderat på hur man skulle kunna presentera psalmer i vår Psalmbok på ett lättillgängligt sätt för såväl den breda allmänheten som för mer kyrkvana människor.

Annika är präst i Svenska kyrkan gör hembesök inför ett barndop eller en begravning. När hon då kommer till frågan vilka psalmer som ska sjunga vid dop- eller begravningsgudstjänsten, visar det sig inte sällan att den repertoar av psalmer, som folk känner till, är rätt begränsad.

– Vill jag då föreslå en kanske okänd men vacker och innehållsrik psalm, så är det en klar fördel att via sin Ipad eller mobiltelefon både höra och se den sjungas. Jag hade också låtit mig inspireras av TV-program såsom Hela kyrkan sjunger, På psalmens vingar och Minns du sången.

Nu har hon skapat Psalma, en sajt på webben.

– Min förhoppning är många av psalmerna i den Svenska Psalmboken, och även ur andra motsvarande sångsamlingar, ska kunna spelas in på video i sitt naturliga sammanhang, det vill säga, under en gudstjänst, oftast. Psalmerna läggs på YouTube, varifrån de länkas till Psalmas webbplats.

Gå till Psalma