Nu sätter jag färg på november

Livet i Svenska kyrkan är en blogg som startade i mörka november för många år sedan. Och flyttade in i Svenska kyrkans bloggportal för sju år sedan.

Det är varit minst sagt tunnsått med nya bloggposter på senare tid. Men hela tiden har de rätt unika listornal hållits aktuella.

Livet i Svenska kyrkan samlar länkar digitala utgåvor av församlingstidningar och några svenskkyrkliga tidningar till. Även om det inte är komplett så är den riktigt lång och visar vägen till hundratals titlar och tusentals sidor.

En annan lista växer snabbare än den med tidningar och det är listan med podcasts och videokanaler som församlingar och aktiva medlemmar i Svenska kyrkan startar och håller igång. Med coronapandemin har mycket församlingsarbete fått ställas om och kommunikation på distans har tillfälligt fått ersätta det personliga mötet, samling i studiecirklar och andra grupper, och gudstjänst och andakter.

Livet i Svenska kyrkan är också en sida på Facebook. Det finns händelser och berättelser varje vecka på Facebook att uppmärksamma och dela vidare. Så det gör jag.

Bloggen Livet i Svenska kyrkan startades en mörk höst för min egen uppmuntrans skull. Utan något uppdrag och utan att be om lov. Bara för att det som gör församlingen vardagshel och söndagsglad ska komma före det som håller ner och drar tillbaka.