Samlade pressklipp

Svenska kyrkans församlingar, stift och olika nationella organ använder pressmeddelanden som en av flera kanaler för att kommunicera med omvärlden och serva massmedier.

Det vanligaste är att mejla pressmeddelanden till redaktioner. Vanligt är också att publicera pressmeddelandena på den egna webbplatsen. Stiftskanslierna, kyrkokansliet och några andra inomkyrkliga riksorganisationer har pressrum eller liknande på sina webbplatser. Allt fler använder tjänster för publicering och spridning av sina pressmeddelanden, som Mynewsdesk och Via TT.

Jag, Martin Garlöv som är redaktör för Livet i Svenska kyrkan har en sida på Facebook som samlar de svenskkyrkliga pressmeddelandena. Sidan uppdateras närmast dagligen. Där publiceras även pressmeddelanden om Svenska kyrkan som någon annan aktör skickat ut.