Till innehåll på sidan

Martina tror, tvivlar och söker

Under min tid på denna blogg skrev jag från en plats mitt i livet; med tro, tvivel och sökande som utgångspunkt. Förhoppningen jag bar på när jag startade bloggen, och som jag fortfarande bär på, är att mina texter kan bidra till fördjupning och reflektion. För mig själv men kanske också för någon annan som rör sig på skalan mellan tro och tvivel under denna resa som kallas livet.

  • Att sända ut en nödsignal är lätt…
    Martina Rudeklint

    Att sända ut en nödsignal är lätt…

    Det är sällan tyst. Någon som pratar. Någon som läser upp. Någon som spelar. Någon som sjunger. Alltid tillgängligt. För i tystnaden, utan fingrarnas snabba dans eller plinget som tas emot eller plinget som skickas iväg blir det obehagligt uppenbart hur det står till. Att jag faktiskt inte vet hur det står till. 


  • Svek och längtan (ibland suger det att vara människa)
    Martina Rudeklint

    Svek och längtan (ibland suger det att vara människa)

    Kontrollen vi har i våra liv är frustrerande liten. Vi är bara människor, som försöker leva med vår mänsklighet och samtidigt hantera vår längtan efter samhörighet och kärlek i en värld som skriker ut att vi måste vara självständiga. Och ibland suger allt detta verkligen. 


  • Jesus kvalar inte in på min tio-i-topp-lista.
    Martina Rudeklint

    Jesus kvalar inte in på min tio-i-topp-lista.

    Men, detta snack om Jesus. Historier som inte väcker något hopp i mig. Finns där kloka ord? Absolut! Fina gester? Jag håller med! Men det är fortfarande enbart ett namn som har stjärnstatus i många andras ögon men som inte ens platsar som förband på min scen.


  • Okänd konstnär. Och en fråga ställd i mörkret.
    Martina Rudeklint

    Okänd konstnär. Och en fråga ställd i mörkret.

    Vems penseldrag är det som målar livet? Det är inte min hand som ensam styr, så mycket har jag förstått. Det finns färger som inte är mina, men som ändå fått en plats i det alster som bär mitt namn.


  • Om knän. Och toner som aldrig tonat förr.
    Martina Rudeklint

    Om knän. Och toner som aldrig tonat förr.

    Och där, mitt i steget på väg i min dag lät jag min blick svepa till höger och så såg jag honom. Det var inte samma man som den där sommardagen. I alla fall tror jag inte det, jag hade ärligt talat inte kunna känna igen honom. Men det var hållningen som var densamma. Den…


  • Kostsamt skådespel
    Martina Rudeklint

    Kostsamt skådespel

    Pyjamasen är inte ett mysigt plagg som hjälper kroppen och själen att förstå att det är dags att dra ner på takten. Nej, pyjamasen är enbart en teaterkostym som åker på för att vi ska kunna spela vår roll väl. Att vi är hela, kompletta, balanserade människor som fått ihop alla delar av livet. 


  • Tack för rikedomen
    Martina Rudeklint

    Tack för rikedomen

    Jag har kanske inte allt som jag skulle kunna ha. Inte ens i närheten. Men jag har aldrig varit så rik som jag är i skrivande stund.


  • Är det enbart sammanträffandet och slumpen som verkar bakom kulisserna?
    Martina Rudeklint

    Är det enbart sammanträffandet och slumpen som verkar bakom kulisserna?

    Om vi inte avfärdar det som sker som sammanträffanden utan som viktiga händelser mitt i det här livet som vi ofta kallar vardag, kanske vi kan få nya lärdomar som kan hjälpa oss med det vi sliter med? Jag funderar på vilken kraft det faktiskt gömmer sig i en enkel fråga som “Får jag lov?”


  • Askons-dagen?
    Martina Rudeklint

    Askons-dagen?

    Men sedan en tid tillbaka går jag i en skola för att öva mig i att “tillräckligt bra” fortfarande är “bra nog”. Jag har fått förklarat för mig det går att prestera utan att överprestera, att saker och ting ska vara lustfyllda och att livet faktiskt inte är en kamp. Och jag har gjort en…


  • Efter att ha ätit en semla blir man hungrig igen – Om vila. Och att inte kramas på bussen.
    Martina Rudeklint

    Efter att ha ätit en semla blir man hungrig igen – Om vila. Och att inte kramas på bussen.

    De kommer ofta ut på ren reflex, på skolgården kring klockan fyra på eftermiddagen, eller vid brödhyllan i mataffären. Likt ett inövat manus flödar orden och när vi intar scenen behöver vi inte ens en sufflör för att klara akten.