Ta igen! Och en fantastisk stund!

Ibland blir jag irriterad på att ungdomar och framförallt föräldrar inte tar konfirmation på mer allvar än de gör. Det verkar som att de prioriterar allt annat mycket mer än det vi sysslar med. Även om vi talar om redan från början att är deras ungdom är med i konfirmationsundervisning så förväntar vi oss också att de deltar.

Men hur ska ungdomarna fatta att konfirmandtiden ska prioriteras om inte föräldrarna gör det? Många gånger har jag fått mail och sms om att ungdomen inte kommer då de har en klippningstid just då. Eller så har föräldrarna bokat en trevlig weekendresa även om vi uttryckligen sagt till om att kolla datumen de fått ut redan i augusti. Blir speciellt drabbat när det är på lov och studiedagar vi lagt in träffar för en grupp.

Vi har börjat att kalla in de ungdomar som inte varit med på träffarna för extrauppgifter och enskilda träffar. Blir inte riktigt samma men vi resonerar att vi vill faktiskt att de ska få med sig många bitar från vad kristen tro kan innebära. Jag tycker också det är schysstast mot de övriga i gruppen. Ska en konfirmeras utan att deltagit i alla träffarna?

Visst är det lite meckigt att få ihop tider att ses men då vi har ett ungdomscafé på torsdagarna hänvisar vi våra ungdomar att komma då! I torsdags hade vi tre tjejer som gjorde arbete kring bönen ”Vår Fader” och kärlek. Och vilken eftermiddag vi fick! Från att de i den ordinära gruppen på 29 st inte säga så mycket så resonerade vi och samtalade massor. De hade åsikter och funderingar som aldrig visar sig i den stora gruppen. Jag och min kollega var smått lyriska efteråt och började återigen prata om konfirmationsgrupper och hur det kan se ut. Bådas vår dröm är att kunna erbjuda samtalskonfirmation med 4-5 st kompisar. Tänk 1 timme i veckan där vi kan sitta ner, samtala och  diskutera kring, tro, Gud, bibel och livet i stort.

Den största frågan för oss blir ”Hur skulle vi få ungdomar och föräldrar att fatta vilken betydelsefull tid det hade kunnat bli?” Hur går vi ut med inbjudan till såna smågrupper? Små samtalsgrupper som bästa alternativet.