om Fresh Expressions

Inspirationen för På nya vägar är hämtad från den engelska rörelsen Fresh Expressions of Church.

Hur når vi de personer som haft en relation med kyrkan, men förlorat den? Och hur når vi dem som aldrig känt sig tilltalade av kyrkan?

En gemenskap kan kallas ett ”fresh expression” om den uppfyller följande fyra kriterier:
– den syftar till att nå människor som i nuläget inte finns i församlingens verksamheter
– den äger rum i dessa människors kontext och på deras villkor
– den syftar till att deltagarna skall lära sig att följa Jesus
– den utgör en kyrka

Anna Torbrand skrev sitt examensarbete i teologi om Fresh Expressions, våren 2009. Uppsatsen heter ”Minding the Gap – ett studium av arbetet med Fresh Expressions i England med en diskussion kring vad det innebär att vara kyrka i en ny tid”, och den finns att läsa i sin helhet här:
Minding the Gap – Examensarbete AnnaTorbrand (pdf, öppnas i nytt fönster)

Den här sidan kommer att byggas ut med mer information, men till dess finns det mer att läsa på Fresh Expressions egen webbplats.