Att välsigna både vuxna och barn. Och personal. På en svensk skola.

'Gud är en av oss vid detta bord...' Ett sätt att fira Advent i södra Thailand.
’Gud är en av oss vid detta bord…’
Ett sätt att fira Advent i södra Thailand.
Och ett annat, mera traditionellt sätt.

Nu har vi firat advent på många olika sätt och på många olika platser. Vi har varit på båtar och i skolsalar, vi har hyrt restauranger och faktiskt också varit i en kyrka. På svenskön Koh Lanta finns det en kristen kyrka. Som vi har förstått det skänktes kyrkan av en amerikanska miljonär efter Tsunamin.

Barnkören på koh Lanta sjunger starkt och för att det är roligt, som deras körledare önskar!
Barnkören på Koh Lanta sjunger starkt och för att det är roligt, som deras körledare önskar!

Den här gången var det ett väder som är svårt att beskriva på Koh Lanta. Det regnade monsunregn i så gott som en vecka i förväg. Allt var blött, det regnade in i kyrkan. Tyvärr fick vår kyrkorgel (nåja, ett litet el-piano), samt våra telefoner nog. Pianot går nog att laga med hårtork mm, men det ser värre ut för telefonerna. Vi har lagt dom i en påse ris som man rekommenderar på iPhones hemsida, men det verkar inte fungera 🙁

Mycket vattenskadad iPhone :-(
Mycket vattenskadad iPhone 🙁
IPhone inne i en påse ris, som ska dra ut fukten ur telefonen.

Men glädjande och roligt är det att få berätta om Advent för ungefär 90 barn på en av svenskskolorna. Och när vi kom till den andra av dom två grundskolorna tog rektorn mej avsides och frågade om jag ville välsigna eleverna, lärarna och föräldrarna…
Naturligtvis svarade jag ’ja’. Men för säkerhets skull frågade jag en extra gång precis innan Adventssamlingen skulle börja.

Laddar för Adventsandakt

-Du vet om att det är ganska kontroversiellt med välsignelser av präster på skolavslutningar, va??
-Det där är ganska mycket Sverige. Vi hade några Buddhistmunkar här som välsignade oss allihop för ett par veckor sedan. Jag tror inte vi for illa av det. Jag tror inte vi far illa av dagens vare sej andakt eller välsignelse. För oss handlar det om att lära oss traditioner och få veta vad och hur religionerna firar.

Det lät både vackert och klokt.

Tillsammans med barnkören genomförs andakten