Du blir aldrig färdig och det är som det ska – 22 maj

452bbb70-e390-492c-81de-2140dc734ba8

”Du blir aldrig färdig och det är som det skall.” Orden är Tomas Tranströmers och de har ofta har kommit till mig i tider då förväntningarna varit höga och jag känt mig otillräcklig.

Vi omges ofta av krav och runtomkring oss finns förväntningar på att vi ska vara på ett visst sätt. Vi ska kunna ge klara svar och veta vad vi står i olika frågor. Vi ska ha åsikter om än det ena och än det andra. Ibland kan det vara bra men det får inte hindra oss att omvärdera och att växa, för människan är inte statisk. Vi förändras, tillvaron förändras och omgivningen förändras. Texterna inför söndagen ger oss möjlighet att inte stanna i ett visst tillstånd utan att leva i en pågående process där vi får växa i tro, som också är söndagens tema.

Det handlar om att växa som människa, att utvecklas och att lära, gång på gång, igen och igen. Det handlar om att integrera de olika erfarenheterna av livet som kommer till oss i form av sorg, smärta, förlust, liksom glädje, nyfikenhet och nya lärdomar. Precis där vi är just nu för där är Gud! Och där Gud är finns det utrymme för växt. Där finns djupa rötter och näring, där finns skugga och sol. Där är vi inte ensamma i det som blev våra liv för Jesus ber för oss. En bön om att vi ska bevaras och att vi alla ska bli ett. Vi får växa i gemenskap som en blommande våräng med alla dess blommor och nyanser.

När Jesus säger att vi ska bli ett är det inte ett likhetstecken utan ett gemenskapstecken som blir synligt när vi möts som vi är med våra tolkningar av livet och våra erfarenheter. Vi är alla delar i en helhet. Men det kräver något av oss i form av respekt och kärlek till vår nästa. Din och min växt i Guds närhet har en tanke, för vi är skapade till Guds avbild och Guds famn är stor som rymmer oss alla. Vi får be om mod att våga vara dem vi är och att få utrymme att växa i vår egen takt i gemenskap med andra, olika som lika oss själva för att bli ett.

”En ängel utan ansikte omfamnade mig och viskade genom hela kroppen: ”Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall ” (Ur Romanska bågar av Tomas Tranströmer).

Anna Lundgren, komminister i Gamla Uppsala församling.

redaktionen@svenskakyrkan.se