Var inte rädd – 7 augusti

Det är förfäran och förstämning som präglar dessa dagar efter den 22 juli, då Norden fick sitt eget 11 september. Förfäran och förstämning. Hur är det möjligt? Och var gör vi av oss och våra frågor och vår rädsla?

I kyrkan den här helgen är det två andra ord som är i centrum – förklaring och förhärligande. Kristi förklarings dag är dagen då Jesus förklaras inför lärjungarnas ögon. Högt på ett berg, i en drömlik scen där Jesus möter Moses och Elia, avslöjas det som lärjungarna kanske hade börjat ana: Jesus är inte bara människa utan också Gud. Stället där detta sker har kommit att få namnet Förklaringsberget. Jesus gudomliga natur förklaras, och därmed är Jesus förhärligad, som är helgens rubrik.

Förklaring och förhärligande i en tid av förfäran och förstämning.

Livet är inte alltid varken förklarat eller särskilt härligt. Det gäller i vardagen, såväl som när ett obeaktat terrordåd sker. En bön, också i semestertid, är därför bönen om förklaring. Bönen om förklaring, inte endast av ondskans yttersta rysligheter, utan framför allt av livets och vardagens mål, mening och sammanhang.

Vi behöver alla ett förklaringsberg för det egna livet. Och kanske är det vår längtan efter förklaring, som gör biskop Malmeströms psalm så älskad i vår tid:

”Gud, för dig är allting klart,
allt det dolda uppenbart.
Mörkret är ej mörkt för dig
och i dunklet ser du mig.” [Psalm 217:1]

Det är en hoppfull bön om att Gud känner alltings förklaring. Men det är också en realistisk bön om överlåtelse när vi själva har svårt att omfatta eller se livets mening och sammanhang:

”När min tanke, tvivelstrött,
obetvingligt motstånd mött
och ej mera mäktar strid –
inneslut den i din frid.” [Psalm 217:4]

Det är den friden vi får be om den här helgen när evangeliet till oss är: Jesus är förklarad och förhärligad såsom Gud. Därmed står han över allt, till och med terrorn och terroristen, till och med döden och dödsriket. Och därmed har han kraft att rädda och befria oss från det som är vår uppgivenhet och vår rädsla just nu.

Så, var inte rädd!
Jonas Eek, stiftsteolog i Göteborg