Gör dig ett ärende till pelarsalen – 6 maj

e39732ae-981b-4aa1-bc48-a4e00dad0c48

På stiftsgården Breidagård utanför Uppsala, finns en stor och mäktig ek. Den växer på en kulle alldeles nära parkeringsplatsen. Under dygnets mörka timmar är den dessutom upplyst, så du kan omöjligt missa den om du någon gång gästar platsen. Runt eken har någon byggt en sittbänk och jag brukar alltid göra mig ett ärende dit. Ärendet består i att sätta mig på bänken, luta mig mot stammen, känna vinden leka med bladen och titta upp mot det utbredda grenverket.

Träd har under hela mitt liv spelat en stor roll. Är man uppvuxen i Småland, så är det nog oundvikligt att komma i kontakt med träd och skog. Skogen som nytta för plockning av svamp och bär, men också som ett utflyktsmål, en upptäcktsfärd för avkoppling. Jag söker mig ofta till skogen för att hitta lugnet i tillvaron och för att lösa de stora världsproblemen. De mäktiga trädstammarna bildar en pelarsal och vindens sus i trädkronorna ger rätt atmosfär åt denna storslagenhet.

Ett träd består av rötter, stam, grenar, kvistar, löv eller barr. Det är sådant vi fick lära oss i skolan. Vi fick också lära oss trädens namn. Kanske kommer vi även ihåg de olika delarnas funktioner. Trädets rötter till exempel, har två viktiga funktioner: de grova rötterna förankrar trädet i marken, så att det kan växa stadigt och de finare sugrötterna tar upp vatten och näringsämnen ur marken.

Som allt levande behöver träd vatten för att kunna växa. Därför växer många träd vid åar, sjöar och källor. Dessa träd är oftast gröna och friska. Deras blad torkar inte mitt i den heta sommaren, eftersom de får det vatten de behöver.

I bibelordet kan vi läsa att Guds barn är som ”ett träd som är planterat vid bäcken, vilket bär frukt i rätt tid och vars löv inte vissnar”. (Psaltaren 1:3) Bäcken är en bild för Guds ord och trädet är vi människor, som får sträcka ut våra rötter för att suga upp det levande vatten och den näring som finns där. Men som jag nämnde tidigare, så har rötterna en funktion till. Att växa och sprida sig, så att det förankrar trädet.

På söndag är temat för gudstjänsterna i kyrkan: Att växa i tro. Symbol för detta är trädet. Trädet med alla dess delar och funktioner. Fast rotat i marken. Strävandes uppåt. Med enorm livskraft och livsvilja. Gör dig ett ärende till kyrkan. Låt ärendet denna söndag kanske vara att sätta dig i bänken, luta dig mot ryggstödet, känna något leka inom dig och titta upp mot det utbredda träkorset. Det kan bli som en alldeles underbar skogspromenad. Till nytta och en upptäcktsfärd. En stilla susning av storslagenhet.

Ing-Marie Lundberg
Stiftskonsulent teckenspråkig verksamhet Uppsala stift