Djupast sett hör vi ihop

Djupast sett hör vi ihop. Alla människor är del av samma mänsklighet. Ofta ser vi det när vi lär känna varandra – att vi hör ihop trots att vi är så olika. Vi kan se olika ut, komma från olika kulturer eller ha olika bakgrund. Men vi liknar varandra i grunden.

Världen har vuxit på det sättet att vi är globala och beroende av varandra på många sätt, rör oss över större fält. Samtidigt har världen krympt, på det sättet att det är lätt det är att kommunicera över hela jorden. Vi vet mycket mer om andra kulturer idag än förr. Vi vet mer om varandras utsatthet i världen.

En del tvingas flytta för att klimatet blir livsfarligt. Den migrationen beräknas bli större. Vi står inför något som prövar oss och det vackraste eller otrevligaste kan komma fram i vår mänsklighet.

För 70 år sedan grundades kyrkornas världsråd för att verka för enhet och solidaritet. Det görs med dialoger i ömsesidig respekt, men framförallt vill man skydda och försvara fattiga, utsatta och skyddslösa i vår värld. Hur kan vi bygga en värld med respekt för varje människa? Det är en fråga som handlar om värdighet för alla – och till slut blir det en fråga om vår överlevnad.

Det är vår uppgift som kristna att arbeta för enhet i vår värld, med början i vårt lilla sammanhang. Jag tror att Gud bor i varje människa och att varje människa är del i Guds avbild.

Att hålla fast vid det jag tror på är viktigt, men det är lika viktigt för en annan människa med annan tro. Vi kan mötas genom att se det goda i varandra och respektera olikheter och se att vi ändå hör ihop.

Varje människa ska få mötas med respekt i vår kristna församling, oavsett vilka andra tillhörigheter han eller hon har. Vi har makt att stänga ute eller inkludera varann från våra sammanhang och vi har makt att verka för fred och enhet i vår värld. All diskriminering är oacceptabel i Guds ögon.

Jag har skrivit om det som vi kan välja och det vi har makt att göra, men enhet måste grunda sig i bön till Gud. Gud är alltings ursprung och källan till liv. Vi kan be om fred och enhet och sedan försöka leva så som Jesus Lär, i relation till dem vi har omkring oss.

Vi kan aldrig ändra evangeliet. Det är evangeliet som kan förändra oss.

I bön tackar vi för all barmhärtighet och kärlek:
Tack för de miljarder handlingar av kärlek
som görs varje dag
i någons kris,
i någons krig
i någons brist
tack Jesus Krist
din kärlek är först och sist
AMEN