Vi vill kärlek

Du som är blodgivare vet att det numera kommer ett automatiskt tack-sms när just din blodpåse använts till en behövande medmänniska. Så otroligt fint! Du har ingen aning om vem det är som fått dina bloddroppar, kanske gavs hjälpen t o m din ovän, du får bara veta att du konkret nu lindrat någons nöd.

Du som är skattebetalare och kanske även betalar en fackavgift vet inte heller vilka förutom du själv som får nytta av ditt samhällsbidrag. Om du dessutom är medlem i Svenska kyrkan, eller varje månad ger pengar till en välgörenhetsorganisation, vet du lika lite vem som får glädje av din gåva – bara att det faktiskt ger livsmening och stöd för medmänniskor.

”Vägen till livet” är den inspirerande rubriken för kommande söndag. Evangelisten Johannes citerar de berömda Jesusorden: ”Så som jag har älskat er skall ni också ni älska varandra. Alla ska förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek.”

När vi säger ”Jag älskar glass och jag älskar dig!” på svenska är det uppenbart att vi menar att vi verkligen tycker mycket om. I Nya Testamentets originalspråk har ”älska” och ”kärlek” en vidgad, mer inkluderad betydelse som närmar sig ”allmän omtanke” eller ”barmhärtighet”.

De första kristna församlingarnas medlemmar delade på allting – materiella förnödenheter, uppmuntrande citat och brev om den uppståndne Jesus. Men eftersom de, liksom vi, också var människor, kunde de knappast tycka jättemycket om varandra hela tiden. Men det var inte heller avgörande. Att ”älska” på Jesus sätt är större än så. En viljeakt snarare än en känsla. Att behandla varandra respektfullt oavsett mänskliga grupperingar eller hierarkier.

En annan gång spetsade Jesus till det ännu mer: ”Älska era fiender, be för dem som förföljer er.” Inte ens Jesus kan begära av oss vanliga dödliga att med uppriktig känsla faktiskt tycka om den som gjort oss illa. Men att välja att bemöta fienden som ett Guds barn är i alla fall att vara en bra bit på väg.

Du som på olika sätt under pandemin nu bidrar med olika praktiska och materiella insatser för att lindra, du vet inte exakt vilka du faktiskt hjälper i förlängningen. Du gör det inte heller för att du särskilt gillar nån där borta utan för att du är en riktig medmänniska.

”Ni skall älska varandra!” Här och nu. Eller som det också står i Bibeln: ”Fortsätt att trösta och bygga upp varandra!”

I Olle Carlssons bok Livsstegen står: ”Jag tror att Guds kärlek finns närvarande i varje människa och att den blir synlig när vi sluter oss samman för att hjälpa varandra och bära varandras bördor.” Jag håller med. Lika enkelt och svårt är det alltså att gå på Vägen till Livet.

Dennis Lundquist säger
1 maj 2020 – 07:17

Tack för de tankarna inför helgen, Charlotte! De orden är lika relevanta både i kristider och i mindre dramatiska tider. Jag önskar dig och alla medmänniskor på vår jord en god och välsignad helg, där vi med Guds andes hjälp möter varandra med omsorg och ömsesidig respekt.

Lars Ottander säger
1 maj 2020 – 09:44

Vilka kloka visdomsord Ammi.
Riktar en bön om efterlevelse

Ami Dahlblom säger
2 maj 2020 – 11:37

Tack för feedback! Allt gott!