Gott nytt år!

Det finns en särskild glädje i att, utan illvilja, förvirra människor lite. Ett bra tillfälle för det är vid första advent. Att önska någon gott nytt år i slutet av november skapar lite trevlig förvirring. Ta möjligheten! Önska alla du stöter på under helgen ett gott nytt år!

Tillsammans med åsnan och Jesus så rider vi in i ett nytt kyrkoår till dånet av Hosianna, Davids son! Det råder visserligen brist på fyrverkerier men ofta kompenseras det med pampiga trumpettoner. Årsskiften är fantastiska, inte bara för att vi får önska varandra gott nytt år utan för att de ger oss en naturlig möjlighet att reflektera kring våra liv. De ger tillfällen att se bakåt på det som har varit och blicka framåt mot det som ska komma. Årsskiftet vi firar veckan efter jul leder ju ofta till olika sorters nyårslöften, med konsekvensen att gymkedjor överlever ännu ett år på årsmedlemskap som används under årets första vecka för att sedan förpassas till en plats långt bak i hjärnan där dåliga samveten ligger skaver.

Vad kan då kyrkoårets skifte leda till? Kanske kan vi låta vår snart tillträdande ärkebiskop hjälpa oss på traven. När den här texten publiceras är det bara timmar kvar tills biskop Martin Modeus, min vigningbiskop, lägger ned biskopsstaven i Linköpings domkyrka och lämnar uppdraget som biskop för Linköpings stift för att tillträda som ärkebiskop för hela Svenska kyrkan 4 december. Biskop Martin har betytt mycket för mig och något som ofta återkommer är hans läsning av den alternativa evangelietexten för första advent, Lukasevangeliet 4:16-23, när Jesus i Nasarets synagoga läser ur profeten Jesajas bok och säger att profetens ord blivit uppfyllda genom honom själv.

Biskop Martin tar ut fyra nyckelord i texten som pekar på det Guds rike som Kyrkan är kallad att verka för i världen: Glädje, befrielse, äkthet och nåd. De kan vara en hjälp i kyrkoårsskiftets inbjudan till livsreflektion. Här är några frågor som utifrån dessa fyra ord kan hjälpa oss att se bakåt och blicka framåt.

– Vad har gett mig sann och djup glädje det senaste året? Hur kan jag ge det mer plats i mitt liv under det kommande?

– Hur har jag bidragit till och kanske motverkat befrielse från det som tynger mig själv och andra under året som gått? Hur kan jag hjälpa mig själv och andra att befrias från bördor under året som kommer?

– Har jag sett med en sann blick på världen eller har jag blundat för det jag velat slippa? Hur kan jag framåt vara mer öppen för att se både det vackra och det svåra i världen?

– När har jag visat nåd mot andra och mig själv? När har jag dömt för hårt och snabbt? Hur kan jag påminna mig om att se med barmhärtighet på mig själv och andra det kommande året? Kanske kan vi ta chansen som vi ges vid kyrkoårsskiftet till att ta en ordentlig titt på våra liv.

Ta möjligheten att lämna en del bakom oss och ta ut riktningen för året som kommer: Ett glädjens år. Ett befrielsens år. Ett äkthetens år. Ett nådens år. Ett gott nytt år!

Christofer Sjöström säger
25 november 2022 – 11:12

Det låter bra!

Britt-Marie säger
25 november 2022 – 11:12

Tänkvärt!
Vi behöver nog överlag lite mera eftertanke.