Kan pingviner flyga?

Kan pingviner flyga? Den frågan ställde jag mig en stilla eftermiddag på församlingshemmet i den lilla staden. Jag var nybliven präst och på min dörr satt en bild av en grupp pingviner med texten ”Vi har sagt till honom att det är omöjligt, men han ville inte lyssna.”

Ovanför dem var en pingvin med mössa. Ja, han flög, fast att det är omöjligt.

Det var förstås lite märkligt av mig att inte bara skratta åt den lite roliga bilden men jag fastnade på en gång i fråga om pingvinernas flygförmåga. Är det verkligen omöjligt? Googlar man runt lite så verkar det så. De ska vara i vattnet, och deras kroppar har utvecklats för att leva ett liv i vatten snarare än i luften. Min något disneyfierade hjärna vill gärna tänka att den lille pingvin som verkligen vill flyga borde kunna förverkliga det. Ja, att inget faktiskt är omöjligt.

Sen förstår jag argumenten om deras lungor och andning, deras större kroppar och deras nätta vingar men jag är ändå en obotlig optimist som vill tro att allt är möjligt. Det var nog så att personen, den kloka kyrkvärden, som satte lappen på min dörr hade anat det personlighetsdraget hos mig. Att jag gärna tar på mig mössan och försöker flyga fastän alla har sagt att det inte går.

Pingvinen, ja, han i mössan, har en vän i evangelierna. Den vännen heter Petrus och vi vet inget om hans lungor eller flygförmåga, men vi kan ana lite om hans personlighet. Till helgen hör vi om hur Jesus kommer gående till lärjungarna på vattnet och många stannar just där i berättelsen.

Kan Jesus gå på vatten? När någon frågar brukar jag säga att det inte är det ovanliga som sker där strax före gryningen. Jesus är Gud, och är Herre över allt, varför skulle han inte kunna gå på vatten? Det känns som en ganska enkel handling för Gud. Nej, det ovanliga är att Petrus går på vattnet.

”Herre, om det är du, så säg åt mig att komma till dig på vattnet!” Så ropar Petrus till Jesus där i gryningen och Jesus svarar: Kom! Och han går.

Alla hade sagt att han behövde en båt eller en brygga över vatten men inte denna gång. Blåsten kom och Petrus blev rädd. Går jag på vattnet nu? Var är båten? Han sjunker och ropar på Jesus som tar honom i handen.

Varför tvivlade du? Frågar Jesus. Han säger inget om att Petrus gjort det omöjliga, för det var inte längre omöjligt. Det var verkligt.

Så är det också i våra liv. Människor kommer alltid att berätta för dig att det inte går, att det aldrig gjorts förr eller att de inte funkar. Hoppet säger något annat. Jesus säger något annat. Han säger Kom! Även om alla sagt att det är omöjligt.

Vi kommer att tappa fotfästet ibland och både dyka och sjunka, då tar hoppet vid. Jesus står där, tar oss vid handen och hjälper oss upp.

När du står inför det omöjliga och något trotsigt inom dig säger att det går. Lyssna riktigt noga. Då tror jag att du hör Jesus som säger: Lugn, det är jag. Var inte rädd.

Plötsligt är fråga om pingvinen kan flygga oväsenligt. Du känner redan luften under vingarna.

Kristina säger
27 januari 2023 – 08:11

Bengt Rosengren säger
28 januari 2023 – 11:59